is het normaal als je 2 a 3 keer per dag de hik hebt?

Ik ben twaalf jaar oud en ik heb zo'n 2 a 3 keer per dag de hik, en ik weet niet of dat normaal is, kan dat te maken hebben met verkeerd ademen of zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Kimath
12 jaar geleden
Geen idee, maar een collega van mij op het werk heeft ook zo vaak de hik.

Antwoorden (3)

Als je 'normaal' ziet als wat de meeste mensen hebben, dan is het niet normaal. Want de meeste mensen hebben maar heel weinig de hik. Of het kwaad kan weet ik niet. Je zou het aan je ouders kunnen vragen of de huisarts. Lijkt me wel verstandig om te doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan even kijken of de oorzaken die ik lees over de hik van jou van toepassing zijn. Deze oorzaken gaan over een kortdurende hik (deze duurt meestal maar een paar minuten)
Uitlokkende factoren:
-Sterke vulling van de maag (koolzuurhoudende drank of te snel eten)
-Plotselinge temperatuursverandering
-Roken
-Onrust
-Alcohol
-Lachstuipen

Ook bestaat er 'chronische hik'. De kans is niet zo groot dat je dat hebt hoor, maar als je je zorgen maakt kan je toch best wel even naar de huisarts. Lees er maar meer over op wikipedia, maar laat je niet gek maken.

Lees vooral ook de tips van wat je er zelf aan kan doen!

Veel succes hoor

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik heb overigens ook heel vaak de hik en dat komt doordat ik te snel eet en helaas rook ik ook (nooit aan beginnen!!! Ik ga binnenkort stoppen ..... hopelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hik wordt veroorzaakt door onvrijwillige krampen van het diafragma en gaat normaal over binnen de twintig minuten. Soms kan de hik veel langer duren.
Waarschijnlijke Oorzaken
•Irritatie van het diafragma, door overgevulde maag met eten of drinken
•Niet definieerbare oorzaak
Uitzonderlijke oorzaken
•Sommige darm, long, lever of nierziekten
Duur
•Gewoonlijk 10 tot 20 minuten, maar kan ook uren duren.
Hulpmiddelen
•Koolzuurgas kan helpen. Daarom kan U uw adem ophouden of in en uitademen in een papieren zak ( geen plastic!)
•Traag drinken of een ijs opzuigen kan ook helpen
•Vermijd snel drinken of eten.
Kontakteer uw arts indien
•de hik meer dan 24 uur duurt, of sneller indien dit stress veroorzaakt.
•Het reeds verscheidene keren is voorgekomen.
fremar