Ik ben een poos heel erg depressief geweest nu is dat over maar toch verlang ik er naar om weer deprie te zijn heo kan dat?

Ik ben 2 jaar lang heel erg depressief geweest, ik verlangde naar de dood en ik sneed mezelf. Nu voel ik me een stuk beter en ben ik elke dag weer vrolijk. Toch verlang ik er soms naar om weer depressief te zijn. Hoe kan het dat ik dat gevoel weer terug wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had wel een echte depressie hoor, is vast gesteld door een psygoloog. Het is ook niet dat ik weer depressief wil zijn maar iets van binnen verlangt er naar. Het is waarschijnlijk toch een gevoel waar ik gewent aan ben geraakt. Bovendien hoe kan jij zeggen dat ik niet echt depressief ben geweest?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat het een vertrouwd gevoel is waar je na zo'n lange tijd gewent aan bent geraakt. Maar probeer vrolijk te blijven dan raak dat vanzelf ook vertrouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vermoedelijk door de aandacht die je toen kreeg.
Of het nu negatieve aandacht was of bezorgde positieve, met dergelijk gedrag trek je de aandacht. En dat kan heel verslavend zijn.

Nu het weer beter met je gaat, zijn mensen in eerste instantie wellicht nog geïnteresseerd, maar naarmate het normaler wordt dat jij normaal doet, valt dat stukje speciale aandacht natuurlijk weg. Daar zul je een alternatief voor moeten zoeken, bijvoorbeeld een hobby of vrijwilligerswerk waar je dat stukje broodnodige waardering krijgt.

Vergelijk het maar met iemand die is gestopt met roken of veel is afgevallen. In het begin is iedereen vol lof en gooit met complimentjes, maar op een gegeven moment is het normaal dat je niet rookt of slank bent, en valt die aandacht helemaal weg.Dan is het normaal. Sommige mensen vallen daardoor inderdaad best wel in een gat.

De kunst is ook van die 'verslaving' af proberen te komen, en een andere invulling voor je behoefte aan aandacht / waardering / complimenten te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe raar het ook klonk maar toen je in die depressie zat het je een soort doel dat vast lag. Je wilde waarschijnlijk niks, alleen de dag doorkomen. Nadenken over de toekomst, over veranderingen in je leven. Dat wilde je toen niet en dat hoefde toen ook niet.

Nu ben je hersteld, en hoe fijn dat ook is, nu ga je jezelf (en anderen doen het mogelijk ook) mogelijk ook allerlei lastige vragen stellen, wat wil je met je leven. Waar en hoe wil je wonen etc etc

Mogelijk is het DAARDOOR dat je soms terugverlangt naar de eenvoud van het depressief zijn, toen hoefde er verder nl niks.
amigo
12 jaar geleden
Misschien met Jezelf snijden dat je het lekker vond en dat je er "verslaafd". Aan bent had ik ook !!!
Naar een psycholoog gaan helpt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik zit al bij een psycholoog ;)