Wat voor verschil zit er tussen pdd-nos en asperger?

Ik zit op het vso en heb pdd-nos. Nu zat er vorig jaar bij mij iemand in de klas die asperger heeft. Het enige verschil wat ik op kon merken tussen hem en ik was dat hij echt 10 passers in zijn tas had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Beiden zijn een ass-stoornis Autistisch spectrum stoornis en het verschil zit hem in de gradatie.
Als je een lijntje tekend, dan staat links helemaal aan het begin de mildste vorm add, dan volgt adhd, dan adhd grenzend pdd-nos, dan pdd-nos dan pdd-nos grenzend asperger, dan asperger en dan klassiek autistisch

Dus eigenlijk heel simple gezegt zijn de symtonen van asperge zwaarder dan pdd-nos al vind ik dat ieder mens uniek is en er eigenlijk niet met maten gemeten kan worden

Toegevoegd na 3 minuten:
het leven is een harde leerschool,
als wijsheid geen keuzevak is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
PDD-NOS was volgens mij voornamelijk het sociale deel wat anders werkt. En bij Asperger komen er dingen bij als overgevoeligheid voor dingen als licht of geluid.
Maar het blijft lastig :P
Kimath
12 jaar geleden
Zoals ik het ooit eens gelezen heb zijn er 12 symptomen van autisme.
Klassiek autisme is 10-12 van de symptomen (dus ook zwaar autistisch).
Met Asperger zit je rond 6-8 symptomen.
En PDD-NOS rond de 4 symptomen.
Kimath
12 jaar geleden
Bedoel je wat ik noemde?
Naast de 12 symptomen van autisme kan iemand altijd wat anders er bij hebben. Adhd en vorm autisme zal vast wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Rezania. Ik heb Asperger en ADHD :) Tadaaa :D. Beide officieel geconstateerd. Maar het verschil tussen PDD-NOS en Asperger zou ik niet kunnen uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat klopt, ze gebruiken altijd de term grenzend en de overheersende ass stoornis noem je dan het eerste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd lastig op sociaal vlak maar blijf het ook zien als een gave! En onthoud dat de meest belangrijke ontdekkers vaak ook autistisch waren!
Einstein was ook een autist en wat zou de wereld zijn zonder deze meneer? en ook de wiskundige Isaac Newton is waarschijnlijk een van de beroemdste autisten. De Engelse hoogleraar Simon Baron-Cohen haalt hem graag aan als voorbeeld. We gaan ervan uit dat hij Asperger had zegt hij. Hij had alle kenmerken daarvan. Newton was een man die geen enkel sociaal gedrag vertoonde. Hij was geen man van communicatie, hij fixeerde zich op wiskunde. En met succes.
Kimath
12 jaar geleden
Sociaal ben ik inderdaad wat minder, maar mijn gedeeltelijk fotografisch geheugen is erg handig! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autisme en een vorm van ADHD gaan heel vaak samen. @Wiccalife: Asperger syndroom heb je in vele gradaties, ik zou het echt niet bij iedereen een "gave" willen noemen.... het is meestal een struggle om mee te kunnen in de maatschappij. Waarschijnlijk gold dat ook voor Einstein en Newton. Het is misschien wel fijn om op bepaalde punten hoog begaafd te zijn, maar ik zou dat nou echt niet meteen een prettig leven willen noemen.

Andere antwoorden (2)

Echt te vergelijken zijn ze niet. Asperger ligt weer veel dichter bij het klassieke autisme waarbij tussen die 2
de 3 belangrijkste verschillen zijn dat met Asperger ze vaak een boven gemiddeld IQ hebben, geen taal achterstand hebben en geen fantasie, waarbij klassieke autisten veel meer moeite hebben fantasie en realiteit te kunnen onderscheiden. Degene die wel een aantal trekjes hebben maar niet passen onder de diagnose Autisme of Asperger vallen dus onder Pdd-nos. Wat dus het grootste verschil al aangeeft. Ze zijn niet de classificeren maar behoren tot het autistisch spectrum omdat ze wel wat puntjes hebben die overeenkomen met Autisme maar daarnaast verder niets met Autisme of Asperger te maken hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Klein voorbeeldje . Als Asperger een trein is dan zou Autisme een tram zijn en pdd-nos een fiets, hij is bestuurbaar de wielen draaien je kunt jezelf ermee vervoeren,maar verder lijkt het totaal niet op de trein :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar die komt bij vrijwel alle 3 voor dus is 1 of 2 van de kenmerken die overeenkomen met pdd-nos waardoor ze onder het autistisch spectrum vallen al heb je hierin ook weer verschillende gradaties en zal net als bij mensen zonder deze diagnose verlegenheid ook een rol kunnen spelen die per individu weer verschillend zullen zijn. Maar gezien de vraag meer ging over de verschillen hield ik me minder bezig met de overeenkomsten :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kenmerken die jij opnoemt bij Asperger kloppen bij mij bijna helemaal behalve de fantasie.
Kimath
12 jaar geleden
Leuk die toevoeging :p
Wat mij, als moeder van een zoon met Asperger, lang geleden is uitgelegd hierover is, dat iemand met Asperger Syndroom vaker monotoon praat, ouwelijk (betweterig) overkomt en soms (op sommige punten) hoogbegaafd kan zijn. Dat zijn kenmerken.
Maar de grens is erg moeilijk te trekken, en kan ook alleen door een psychiater worden gediagnosticeerd.

Bij Autsider vind je meer informatie:

"Over de precieze criteria voor de stoornis van Asperger is veel te doen geweest en nog steeds bestaat er in de praktijk onduidelijkheid over wat nu precies de kenmerken en verschillen zijn tussen hoog-functionerend autisme (dat vaak helemaal niet zo ‘hoogfunctionerend is), de stoornis
van Asperger en PDD-NOS (pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven).
Voor de autisten/Aspergers/PDD-NOSers zelf lijkt het nog het minst duidelijk; het lijkt afhankelijk van de willekeur en mening van de psychiater waar je toevallig komt, of je het ene of het andere labeltje opgeplakt krijgt. Zodat in de praktijk mensen met vergelijkbare klachten en problemen de ene keer zo en de andere keer zo heten."

http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm