ik wil stoppen met mijn medicatie voor mijn schildklier(Euthyrox).Wat gebeurd er dan met mij? en hoelang duurt het voor ik er iets van merk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.1K

Antwoorden (6)

Dan heb je kans dat je hyperactief gaat worden, heel emotioneel en niets meer kunt hebben.

Bron: mijn moeder slikte ooit te weinig, ze was niet meer te hebben.

De andere kant kan ook: als je teveel slikt wordt je ontzettend futloos.

Hoe dan ook: als je wilt minderen doe dat dan nooit zonder overleg met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zelf mee experimenteren!!!! Alles in overleg met je huisarts. Dit is een medicatie en die je niet voor niets hebt gekregen. Het zijn geen snoepjes.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Henny ik begrijp dat je schildklier te langzaam werkt. Het kan zijn dat je schildklier (door verschillende oorzaken) te weinig schildklierhormoon aanmaakt. Dit kan kunstmatig aangevuld worden door het innemen van medicijnen. Euthyrox is zo'n medicijn. Zou je hier mee stoppen (wat ik je niet zomaar aanraadt, overleg met je arts!) dan gaan verschillende reacties in je lichaam langzamer verlopen.
Dat is niet wenselijk. Je zult trager (in denken en handelen) worden en kan last krijgen van kouwelijkheid (tragere stofwisseling), vermoeidheid, obstipatie, gewichtstoename. Ik noem er een paar .... Je kunt nog een heleboel ellende meer verwachten. Kijk in de link onder verschijnselen.

Ik vraag me af wáárom je uberhaupt wil stoppen. Ik weet dat de bijwerkingen niet altijd even prettig zijn, maar je moet ook weten dat je dit medicijn natuurlijk niet voor niets krijgt.

Euthyrox is een aanvulling op de hoeveelheid schildklierhormoon dat jij tekort komt.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Aanvulling: in principe (tenzij bijv. voor de kleurstof bij Thyrax, een broertje van Euthyrox dat geen kleurstoffen bevat) zijn er geen bijwerkingen! Het is immers hetzelfde schildkliermoon. Wel kun je als je de medicijnen begint te slikken last hebben van ophoogverschijnselen (het lichaam moet wennen aan een nieuwe hoeveelheid schildklierhormoon). Soms wordt te snel opghoogd, is de begindosis te hoog. Dat ligt nogal individueel. Verder is het belangrijk om goed ingesteld te zijn. Niet te weinig, maar ook niet teveel schildklierhormoon (Euthyrox) slikken. Lees hier alles wat je zou moeten weten over Euthyrox:
http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/files/sm4_2007-p3-6.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn arts wil ,na 3 jaar Euthyrox gebruik(,te hoge. Tsh waarden), stoppen met het voorschrijven.omdat de waarde nu goed is..
Ik merk het al als ik mijn medicijnen een uur later inneem, wel makkelijk want op die manier vergeet je ze nooit.
Ik wordt gewoon niet helemaal wakker, wordt suf en zou het liefst mijn bed weer in kruipen..

Wat er op de lange termijn gebeurt is allemaal veel heftiger, je hele stofwisseling zal langzamer gaan, met alle gevolgen vandien, je kan er helemaal door uit evenwicht raken, depressief van worden, kilo's aankomen.

Wat voor reden je ook hebt om te willen stoppen (ik kan geen enkele goede bedenken), ga eerst naar je huisarts en overleg wat je wil doen en vooral waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnen enkele weken zul je het gaan merken. Beetje afhankelijk van hoeveel je slikt en hoeveel je schildklier zelf nog doet. Maar je zult dit toch echt met je arts (huisarts, internist) moeten bespreken! Je hebt het namelijk zeker nodig, en wanneer je schildklier zelf niet voldoende doet ga je daar ook last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik zomaar met levothyroxine stoppen?

Stop nooit zomaar met levothyroxine zonder
overleg met een arts. Als de schildklier geen of weinig
hormoon maakt, is er snel te weinig schildklierhormoon
in het lichaam aanwezig. Dat is schadelijk voor de
gezondheid. U kunt er erg ziek van worden.

Alleen bij bepaalde, tijdelijke schildklieraandoeningen
(virusinfectie, ontsteking na de zwangerschap, e.a.)
wordt soms de medicatie gestopt. Dat gebeurt altijd
in overleg met de arts. Hij controleert of de schildklier
zich weer herstelt.

Overgenomen uit de onderste link van de patiëntenvereniging: Schildklierstichting Nederland