Mogen homo's orgaandonor worden?

Er gaan nu weer stemmen op om homo's te laten toestaan als bloeddonor maar over het doneren van organen lees je nooit wat. Ik kan ook nergens er iets over vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom mogen homos geen donor zijn :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat serieus dat homo's dat niet mogen? Lijkt me sterk, dat is echt discriminatie...
Waarvoor al dat gedoe met homo's, als je gelukkig bent is het goed, mensen moeten daar niet zo moeilijk over doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zijn omdat homo's tot een risicogroep behoren wat betreft het krijgen van aids. Behoorlijk achterhaald en discriminerend, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het is wel waar. Er is vaker aids bij homo's te vinden dan bij hetro's in verhouding. Maar compleet niet doneren wist ik niets vanaf en lijkt me verkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bloeddonatieverbod is al oud en volstrekt achterhaald - stamt uit de tijd dat het ZOU KUNNEN gebeuren dat je vandaag doneert en dat bijvoorbeeld morgen pas zou blijken dat je HIV-besmet bent. In zo'n geval kan dat bloed wel anderen besmetten. Maar de tests zijn tegenwoordig veel beter, en daarbij: hetero's kunnen net zo goed besmet zijn.

Het beste antwoord

Voor bloeddonatie gelden andere regels dan voor orgaandonatie. Homoseksualiteit is geen reden tot uitsluiting van orgaandonatie. Iedereen kan zich laten registreren in het Donorregister. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen homoseksuele en heteroseksuele potentiële donoren. Homoseksualiteit is een standaard leefvorm in Nederland en geldt dan ook niet als uitsluitinggrond. Wel een uitsluitinggrond voor uiteindelijke donatie is risicovol seksueel gedrag. Bijvoorbeeld seks zonder condoom. Daarmee word de kans op het overdragen van infectieziekten bij donatie groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem aan dat die gewoon donor mogen worden/zijn daar alle organen eerst getest worden voordat ze geimplanteerd worden.
En een hetero heeft net zoveel kans op besmettelijke ziektes als een homo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sorry, maar dit vind ik echt geen antwoord hoor! Maar ik ben het wel met je eens met dat laatste, dus je krijgt van mij geen min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dit geen antwoord zijn?(compensatie) plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het geen antwoord omdat ik nu nog niet weet of het mag of dat het niet mag. Het is niet mijn bedoeling om discussie uit te lokken, ik wil gewoon iets zeker weten.
En ik heb niet een min, maar géén min gegeven!
Homo zijn is geen ziekte, ze mogen gewoon organen doneren.

Verder vind ik het ook vreemd dat homo's geen bloed mogen doneren, dit is het vreemdste wat ik het afgelopen jaar heb gehoord :S

Bekijk de onderstaande link mocht voor de bron over het niet mogen doneren van bloed door homo's:
http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_actueel.nsf/All/Commissie-Gelijke-Behandeling-Bevestigt-Sanquin-Beleid.html

"De achtergrond is dat dit seksuele gedrag een verhoogde kans op HIV- en andere infecties met zich mee brengt."

Bekijk de eerder gestelde vraag hierover hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/homo-bloeddonor.18410
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 2007 mocht het in ieder geval niet:

http://forum.bnn.nl/forum.php/list_messages/20704

-- ik zoek nog even door --

Toegevoegd na 6 minuten:
te zien aan het registratie formulier: http://www.donorregister.nl/doc/pdf/Donorformulier_E_22047.pdf mag je als homosexueel gewoon donor worden: Je sexuele voorkeur wordt niet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Homo's zijn ook mensen , het is niet iets apparts of engs , dus ja ze mogen zeker orgaandonor worden