Kan je je liefde voor iemand tegenhouden/wegstoppen?

Zo ja, wat gebeurt er dan met je?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Liefde, of verliefdheid is een emotie.

En een emotie kun je controleren, beheersen.

Probeer uit alle macht om de werkelijkheid onder ogen te komen. De waarheid doet pijn, maar werkt tevens ook zeer verhelderend. Er zit geen toekomst in een verliefdheid die niet beantwoord wordt, die onmogelijk is, of hopeloos of misschien zelfs is verboden. Houd de eer aan jezelf, je hebt jezelf genoeg pijn gedaan. Het is tijd om verder te gaan met je eigen leven.

Meer informatie in de bron.

Als je liefde "agape" is, dan richt die liefde zich op de behoeften van de ander, zoekt wat het beste voor de ander is en laat de ander de vrije keus om die liefde te beantwoorden of niet.

Het boeddhistische metta in haar meest pure vorm uit zich in onvoorwaardelijke liefde en de beste intenties en wensen voor alle wezens in het universum.

Liefde gaat, als het goed is, dus niet uit van jezelf.
Dus kun je dat gevoel geven, hebben, en er toch niets mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uiteindelijk zal het altijd boven blijven drijven, behalve als je de persoon nooit meer ziet, dan kun je het achter je laten. Maar het is niet tegen te houden of weg te stoppen als je echte liefde voor iemand voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan, uiteindelijk wordt je stokongelukkig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het probleem zelf op het moment. Ik heb een vriendin en ik ben tegelijkertijd verliefd op een ander meisje. Toch heb ik besloten om voor mijn huidige vriendin te gaan (het meisje in kwestie is 100 % zeker niet verliefd op mij).

Ik heb het eerlijk aan haar verteld en ze reageerde er erg goed op en is ook niet boos geworden o.i.d.

Ik heb het meisje in kwestie een e-mail gestuurd met mijn gevoelens en dat ik daardoor het contact verbreekt, omdat mijn gevoelens alleen maar worden opgewekt door haar op internet tegen te komen.

Het is echt verschrikkelijk om op twee mensen tegelijkertijd verliefd te zijn (ja het kan dus blijkbaar echt) en je voelt je enorm schuldig.

Toch is het een gevoel en aan gevoel kan je niets doen. Ik zou nooit vreemdgaan en ik ga voor mijn huidige vriendin.

Ik denk dat het met de tijd minder zal worden, maar je moet wel door pijnlijke momenten heen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet per se verschrikkelijk te zijn om op 2 personen tegelijkertijd verliefd te zijn. Dat heb ik meermalen meegemaakt en dan genoot ik gewoon van het gevoel, zonder me er druk om te maken dat ik er iets mee zou moeten doen of zo. Dan is 't gewoon lekker en is er niks ergs aan. Maar je hebt goeie keuzes gemaakt in jouw geval. +
Je kunt het zeker wel wegstoppen maar je wordt dan wel treurig en als die liefde niet overgaat wordt je op den duur zelfs ongelukkig.
12 jaar geleden
Het is voor iedereen een beetje anders, en het verandert ook gedurende je leven, naargelang je (normaal gezien) 'relatiebekwamer' wordt. Liefde is iets die ontwikkelt en ontkiemt en dikwijls wordt vergeten dat er ergens een 'initium' is (poëtische term die ik zelf hieraan toeken), maar dat het daarna een proces blijft van groei, soms explosief, maar ook terugval. Als je als 'volwassen' mens op rationele wijze verliefdheid (als emotie) helemaal analyseert tot in kleine stukjes (als ratio), dan zul je uiteindelijk niets meer snappen van het gevoel en je ook leeg voelen of leeg denken. Je kunt dus wel degelijk je liefde ook remmen dan wel bekrachtigen. Meestal gebeurt het laatste in de eerste maanden tot jaren, daarna moet je overschakelen tot liefde als je wil dat het verder behouden blijft en moet je ook periodes zonder verliefdheid kunnen overbruggen.

Liefde bevat een vorm van egoïsme (ik noem het liever tweegoïsme) maar enkel mensen die (zoals ook de christelijke of boeddhistische leer het beschrijft) onbaatzuchtig geneigd zijn anderen te helpen (om het even wie zelfs) en niet aan zichzelf denken, hebben het in zich om ook de eeuwige liefde (laat ons zeggen de levenslange liefde) te kunnen vinden, maar dan moet je ook een partner treffen die bijv. ook een relatie begint met de intentie om een levenslange relatie te willen en daar tevreden mee te zijn, ook al vind je later een schijbaar betere partner (omgekeerd kun je anders ook gedumpt worden als je partner een betere vindt).

Nu terug naar je vraag:

Stel je de vraag of het pure emotie is, dan wel er al wat rationeels in zit. En of je het eerder al had met iemand anders. Als je je partner verliest, weet een volwassene met zijn verstand dat eigenlijk niet de wereld vergaat, maar dat het wel zo kan aanvoelen. Vervolgens kun je ook je kansen inschatten, en zit je in de beginfase, dan is alles nog mogelijk, maar ook een afwijziging (of als de ander getrouwd is, zijn je kansen ook heel erg laag, zeker als de ander veel negatiefs vertelt over zijn/haar partner, moet je goed nadenken of hij/zij dat ook niet zal doen na drie jaren met jou). Vervolgens kun je het proces verder onderzoeken, en kun je misschien wat helpen aan het stimuleren dan wel afremmen van je gevoelens.

PS: Ik ben iemand die al heel mijn leven verliefd is op het leven, en vandaar dat ik ook op dit moment een sprookje beleef binnen een nachtmerrie van een vechtscheiding...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi: relatiebekwamer: +
Ja je kunt je er voor afsluiten. Het is niet makkelijk het is mij ook overkomen maar ik heb er niet aan toegegeven. Plan iets leuks met je geliefde en laat dat vuur opnieuw branden, steek energie in wat je hebt en niet in wat je niet hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan altijd. Wat er dan gebeurd verschilt per persoon. Je kunt er vreselijk gestrest en depressief van raken dus beter is het je te uiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk van niet. Ik ben ook verliefd op dit moment, nadat ik echt gemerkt heb dat een knappe knul verliefd is op mij. Ik merk hoe zenuwachtig hij is, als ik in de buurt ben.Ik wil de eerste stap niet doen, want hij waagde al eerder een stap, maar ik heb hem laten blijken middels non verbale communicatie om niet in het openbaar gesprekken te voeren, laatstaan me aan te staren,.Ik weet alleen niet of hij dat begrijpt, want het kan zijn imago schaden.Hij heet een top-funktie.Ik hou rekening met hem.