Op passende en constructieve wijze voor jezelf opkomen is een onmisbare eigenschap in een sterk karakter.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je geeft daarmee immers aan wat je eigen grenzen zijn.
Een sterk karakter wordt vaak verward met een dominant karakter, wat onjuist is.
iemand met een sterk karakter kan tegen een stootje maar heeft ook de tools om ongunstige effecten op het humeur en de zelfbeleving te reduceren.
Een sterk karakter heeft ook het vermogen te groeien en (bij) te leren.

Een koppig iemand zou dus wel een seen zwak karalter KUNNEN hebben, omdat dat karakter geen (terechte ) kritiek of aanmerkingen kan verdragen.

Het getuigt van een sterk karakter als deze ook zelfreflectie toelaat en evolueert.

Een sterk gezond mens wordt immers beter na schade , ongevallen en geneesbare ziekte.

Dat is met het karakter niet anders.
Deze kan tegenwerking en tegenslagen op een gunstige manier teboven komen en wordt dan nog sterker, het kan zichzelf opschonen zonder verloren te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam laatst de volgende site tegen en daar staat het behoorlijk goed beschreven.

http://www.newstart.nl/blog/hoe-ontwikkel-je-een-sterk-karakter/

Aantal eigenschappen zijn:
*Integriteit
*Optimisme
*Initiatief
*Onafhankelijkheid
*Discipline

Op de website staan deze eigenschappen nog eens uitgebreider beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je kunt opkomen voor jezelf valt onder de kenmerken van een sterk karakter. Wat ik er ook onder vind vallen (behalve de dingen die al genoemd zijn) is dat je niet in paniek raakt als er iets ergs gebeurt maar kalm nadenkt hoe je de ontstane situatie het hoofd kan bieden en dam handelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand een sterk karakter heeft heb je te maken met iemand die authentiek is en uit gaat van zijn eigen kracht.

Opkomen voor jezelf is daar, mijn inziens, niet direct aan gerelateerd. Iemand met een sterk karakter kán wel opkomen voor zichzelf maar hoeft dat niet altijd.
In sterke mate opkomen voor jezelf kan ook juist voorkomen bij iemand die geen al te sterk karakter heeft.
Want opkomen voor jezelf kun je ook doen als je je onzeker voelt of snel aangevallen of als snel in je ego gekwetst bent, en dat hoort weer eigenlijk juist niet bij een sterk karakter.

Iemand met een echt sterk karakter zal vaak zo dicht bij zichzelf kan blijven dat hij bepaalde dingen gewoon van zich af kan laten glijden zonder dat hij of zij zich in zijn ego aangetast voelt, en voelt die noodzaak om voor zichzelf op te komen waarschijnlijk juist minder snel.

Een sterk karakter moet je ook niet verwarren met dominantie. Dominante mensen komen vaak ook snel op voor zichzelf. Maar als je een daadwerkelijk sterk karakter hebt dan heb je het niet nodig om anderen te domineren.

Wel kun je stellen dat iemand met een sterk karakter doorgaans veel zelfvertrouwen heeft en vanuit dat vertrouwen is het eenvoudiger om op te komen voor jezelf dan als je diep onzeker zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gesproken (geschreven ) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik me helemaal in vinden ! +
Een sterk karakter is een karakter dat zich niet van de wijs laat brengen door wat anderen van hem/haar zeggen, denken of vinden.

Hij/zij gaat haar eigen weg en laat zich daar niet van weerhouden.

Het grote gevaar van een te sterk karakter is echter de altijd op de loer liggende starheid.

Door starheid kan men namelijk in zichzelf gaan vastlopen omdat men te zeer in zichzelf gaat geloven en daardoor niet meer open staat voor ideeën van anderen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een sterk karakter?
Je karakter bepaalt je gedachten, je gedrag en hoe je reageert op uitdagingen. Het bepaalt dus uiteindelijk de kwaliteit van je leven. Een sterk karakter betekent niet dat je dominant bent. Dat is een lastig karakter. Die twee worden helaas nog wel eens met elkaar verward…Een sterk karakter bepaalt de kwaliteit van je leven. Wat zijn de kenmerken van een sterk karakter? Integriteit, optimisme, veerkracht, discipline, onafhankelijkheid, moed, zelfvertrouwen, initiatief en leiderschap.

kijk verder naar de hieronder vermelde bron, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van hierboven staande antwoorden beschrijven mijns inziens het begrip assertiviteit.
Een sterk karakter is een karakter dat onder alle (meeste) omstandigheden trouw aan zichzelf blijft. Assertiviteit zal daar zeker bij helpen, maar assertiviteit is een vaardigheid (en dus aan te leren!) terwijl een sterk karakter een eigenschap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opkomen voor jezelf is ook karakter maar voor mij is een sterk karakter iets wat alleen toegedeelt kunt krijgen , pffff hoe leg ik dit duidelijk uit. Opkomen voor jezelf is meer voor jezelfvertrouwen sterk karakter tonen.

Het toppunt van een sterk karakter voor mij, van een ander is je ongelijk toe kunnen geven en een welgemeende excuse aanbieden op het moment dat je fout zit, dan kan ik een sterk karakter toedelen aan iemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opkomen voor jezelf hoort daar voor mij wel bij ja.... maar misschien meer nog opkomen voor een ander.
Evenals integer zijn, naar jezelf toe en naar anderen, dus dichtbij jezelf blijven, te vertrouwen zijn.
Wat ik ook sterk vind zijn mensen, die in moeilijke situaties niet in paniek raken en kunnen handelen (natuurlijk leiderschap).
Mensen die staan voor hun ideeën, maar ook niet bang zijn om fouten te erkennen en toe te geven.
Assertief, integer, open en eerlijk zijn, zowel naar jezelf als naar anderen toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sterk karakter houdt ook in trouw zijn aan jezelf.
En zijn idealen blijft nagaan ondanks tegenslagen, onafhankelijk wat anderen daarvan denken.
Iemand met een sterk karakter is niet beroerd zijn fouten toe te geven en leert van de ervaringen in het leven.
Het zijn meestal mensen met een bepaalde durf die niet bang zijn om te vallen want zij staan keer op keer weer op.
Een goed voorbeeld van een sterk karakter is voor mij bv Nelson Mandela.
Volhouden zelfs in bittere tijden.