N.a.v. "Gepest" van zojuist: kun je bepaalde herinneringen verdringen?

De drie door het slachtoffer benoemde pestkoppen konden zich niks van de door haar beschreven gebeurtenissen herinneren, sterker nog, het slachtoffer zelf zei hen in eerste instantie ook niks. Wat bij mij de vraag oproept, is het mogelijk dat je herinneringen aan een gebeurtenis (al dan niet bewust) kunt verdringen? Of belazert een van beide partijen de kluit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb het ook gezien en ik heb mijn mening er wel over.

Ik weet dat ik herinneringen heb verdrongen en ik me een hoop echt niet meer kan herinneren. Toch als ik beelden krijg te zien of mensen spreek, dan kunnen flarden van herinneringen terug komen.

Maar ik denk dat die pestkoppen logen. Ik denk heus dat ze niet alles meer weten, maar ik weet wel zeker dat toen ze haar zagen ze wel iets wisten. En toegeven op tv dat je iemand inderdaad van de trap hebt af gegooit omdat je het lollig vond, zou ik ook niet toegeven.

Maar ik ben heel erg gepest op school en andere scholen. Ik heb zelf ook gepest en ik weet het nog wel. Ik heb er ook ONTZETTENDE spijt van, ik zou zo ontzettend graag mijn excusses aanbieden aan dat meisje (vrouw ondertussen).
Ik ben zelf ook heel erg beschadigd door het pesten en heb daarom zelf ook gepest.

Nu ben ik een volwassen vrouw en niet meer zo onzeker als ik vroeger was. Wel hou ik mensen heel erg op afstand, omdat ik niemand meer vertrouw.

Maar goed, daar ging het niet over. Je kan herinneringen volledig blokkeren ja. Ik doe het zelf ook regelmatig.

Goeie vraag. Zeer goede vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die pestkoppen gaan niet voor hel NL vertellen wat voor etters ze vroeger waren. Ik had bij die ene mevrouw die geen sorry wilde zeggen, absoluut het gevoel dat die vreselijk zat te liegen. Niet iemand om in je omgeving te hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik tegenover haar had gestaan, zou ik heel erg boos zijn geworden. Maar ja, ze waren toch al gewend om A tot Z aan elkaar te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat ik dát gepest had..."
Die vrouw leeft zo ver van de samen leving, sociaal gezien. Ik denk dat zij niet om een ander kan geven. En misschien kan ze het haar echt niet herinneren, want het laat haar toch koud verder. Voor die trol was het net als een snoepje pakken, niets belangrijks. Maar dat Barbara Tom met de schade blijft zitten vind ik echt erg.

Andere antwoorden (6)

Ik heb het programma niet gezien. Maar je kunt idd herinneringen, ervaring compleet verdringen. Je kunt er dan niet actief bij waardoor het zelfs lijkt alsof het niet gebeurd is. Een goed voorbeeld daarvan is met mensen met DIS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen interpreteert dingen op een andere manier. Ik denk dat het slachtoffer het op een hele andere manier heeft opgevat dan de pestkoppen het gedaan hadden. Ik heb het programma niet gezien maar heb hier zelf wel ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze drie "dames" waren volgens mij de kluit aardig aan het belazeren aan hun vijandige reacties te zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond dat die pesters er wel heel makkelijk over deden en volgens mij wisten ze het wel maar wilden ze het op dat moment gewoon niet meer weten dat zag ik ook wel een beetje aan de nonverbaletaal die een van die 3 heeft in de confrontatie eigenlijk ook niet echt iets gezegd. Volgens mij kun je herrineringen verdringen als je er zelf spijt of iets van hebt want volgens mij wiste ze het wel alle 3 gewoon eerlijk gezegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een probleem met pesten. De pesters doen het, en denken er verder nauwelijks bij na. Ze voelen zich na het pesten niet rot want het was grappig, en ze blijven zichzelf wijsmaken dat het maar een geintje was en dat de gepeste er eigenlijk weinig last van heeft.

Terwijl de gepeste er verschrikkelijk onder kan lijden. Die gaat alsmaar nadenken over wat ze/hij fout doet, hoe ze/hij het kan veranderen, wat er nou precies aan de hand is. En dat terwijl die pesters er geen seconde minder om slapen en het als ze ouder worden, ook snel naar de achtergrond verdwijnt als minder belangrijk.

En dus vergeten ze het min of meer, of blijven ze geloven dat het allemaal wel meeviel, terwijl het slachtoffer het nog steeds als een loden last achter zich aansleept en er jaren voor nodig heeft om er een beetje overheen te komen. En als ze er dan mee geconfronteerd worden, vinden ze nog steeds dat het allemaal wel meeviel en dat het gewoon een geintje was. Brrrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pesten maakt vaak veel minder indruk op de dader dan op het slachtoffer. Het is eigenlijk erg triest want degene die gepest wordt, ervaart het vaak als persoonlijke aanval, persoonlijke afwijzing. Je wordt onzeker want waarom ik, wat is er mis met mij dat is zo wordt gepest?
Maar pesters zoeken gewoon de minst weerbare persoon uit. En als dat "werkt" gaan ze daar mee door. Maar meestal doen ze dat niet omdat er specifiek met die persoon iets mis is (in hun ogen) maar omdat ze pest-drang hebben en diegene voor hun een makkelijk doelwit is. Hun "haat" jegens degene die ze pesten is niet zo groot als hun drang om überhaupt iemand te pesten.
Zo hebben ze in hun herinnering vaak wel opgeslagen dát ze gepest hebben maar niet wie.

En over die vrouwen van gisteren: ik vond het opvallend en ontzettend respectloos dat ze tijdens het bekijken van het filmpje zo zaten te lachen. Het kwam op mij over alsof ze het nu nog steeds niet zo serieus nemen allemaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
"dat is zo wordt gepest" moet natuurlijk zijn: "dat ik zo word gepest". Sorry voor de slordigheid.