Is dit een blaasontsteking en wat te doen anders?

Ik werd vanochtend wakker en ging naar de toilet en had pijn bij het plassen, voornamelijk in mijn onderbuik. Ook kwam er eigenlijk helemaal niet veel uit. Ik heb de laatste tijd omdat ik deze week examens heb gehad vaak me plas opgehouden wat natuurlijk voor een blaasontsteking kan zorgen. Nu heb ik er verder niet zoveel last meer van (ben alweer 3uur op.beetje pijn onderbuik en wel soms drang om te plassen maar dan moet ik ook echt.) maar ik vraag me af als ik er strakjes in het weekend wél weer veel last van krijg moet ik toch maandag wachten voor een kuurtje en dat is niet goed als hij dan al vanaf donderdag er is zeg maar. Kan dit dan tot verdere gevolgen lijden als ik nu nog 4 dagen wacht omdat het niet zeker is? Kan je je urine ook gewoon afgeven ook al is de blaasonsteking misschien nog niet helemaal doorgekomen? Kunnen ze het daar dan misschien ook aan afleiden. alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Volgens mij weet je het antwoord zelf al, namelijk, ga vandaag nog even naar je huisarts met wat urine. Succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een blaasontsteking is wil je (neem ik aan) zsm de behandeling starten? Die blaasontsteking is ook wel te zien in latere urine. Je hebt gelijk dat je liever ochtend urine hebt, maar ik heb liver een dag eerder behandelen dan een dag wachten op ochtend urine.. :p
Ik denk dat het een blaasontsteking is.
Je kan een potje voor urineonderzoek ophalen, een volle schone ochtendurine afgeven en zeggen waarvoor het is en dat je teruggebeld moet worden over de uitslag. Het is heel schadelijk om te lang met een blaasontsteking rond te lopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een urineweg infectie (UWI) gaat, kun je inderdaad het beste even langs de huisarts met wat urine. Bel even op en geef aan dat het om een vermoedelijke blaasontsteking gaat. Wanneer je de urine inlevert weet je binnen 1 minuut waar je aan toe bent.
Lever wel "midstream" of "schone plas" in dit houd in eerst wat laten lopen en daarna de rest opvangen.

Mocht er nu uitkomen dat je geen UWI hebt, maar je zit er wel tegen aan en het komt in het weekend door, ga dan naar de dokterswacht, of weekend arts. Een niet behandelde UWI kan omslaan in een nierbekkenontsteking. Deze is een stuk minder prettig dan een blaasontsteking (bij vaker zelfs kans op nierschade)

Een vaak gemaakte vergissing is dat je een blaasontsteking oploopt van je plas ophouden, kou of tocht. Dit is namelijk niet het geval, een blaasontsteking is een infectie van de blaas, dit kan komen door bacterien (meestal van de anus) die de urine buis en blaas binnen dringen en door een chemische oorzaak zoals het gebruik van zeep of shampoo bij het wassen van de schaamstreek.

Wat je kan doen om de klachten te verminderen (tot je bij de huisarts bent geweest):
Veel drinken
Cranberry sap of tabletten (van de zuren gaan de bacterien in je blaas dood)
Zorg dat er een goede doorstroom is, plas helemaal leeg en als je moet meteen gaan.

Wat je er zelf aan kan doen om de kans in de toekomst te verminderen:
Was nooit met shampoo of zeep, eigenlijk is wassen met simpelweg water het beste, wil je toch wat frissigheid, gebruik dan een speciale intiem zeep bijv. Lactacyd.
Zorg dat je altijd van voor naar achter afveegt.
Zorg dat je altijd "leeg" plast, dus niet de helft eruit, en nu kan ik er weer even tegenaan.
Drink voldoende (min 1,5 liter per dag)
Ga meteen plassen na sexueel contact.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Sterkte.

Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet overdraagbaar (dan zou het om iets anders dan een blaasontsteking gaan), je kan ook nu langs de dokter gaan er is namelijk niet per se ochtend urine nodig, dit is wel het beste maar niet noodzakelijk, de bacterie zit ook in de urine van nu, ochtendurine is geconcentreerder waardoor de bacterie meer aanwezig is. Wel moet je het dan iets overdrijven (heel erg last, wil absoluut niet tot morgen wachten) Het wordt getest met een test strip Deze zal verkleuren bij een positieve aanwezigheid van bacterien.
Vaak krijg je een antibiotica kuur mee (van een aantal tabletten, afhankelijk van de soort kuur) na de eerste tablet of capsule zullen na een paar uur de klachten weg zijn. Let op, de bacterie is dan nog niet weg, kuur gewoon afmaken.
Je kan het beste toch naar de dokter gaan, ook heb je er nu bijna geen last meer van. Een ander moment kan het weer hevig op komen zetten. Ook nu je het bijna niet voelt kunnen ze dat hoogst waarschijnlijk wel aan je urine zien, zeker wanneer je je klachten er bij verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik blaasontsteking heb ga ik altijd aan de cranberrysap
dat kun je halen bij de drogist.
Met een paar dagen ben je er dan vanaf.
Maar je kunt natuurlijk ook naar je huisarts gaan voor een kuurtje.maar cranberrysap is gezonder dan z'n kuur.
Sterke er mee en succes met je examens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu naar de huisartsenpraktijk gaat, kun je een potje ophalen, morgenochtend eerst jezelf wassen en dan tijdens het plassen het potje in de straal steken. Dop erop draaien, potje afspoelen, en totdat je het gaat inleveren bij de huisarts in de koelkast zetten (potje zit heel goed dicht, dus dat is veilig).
Hier is het zo dat inleveren voor 10 uur betekent dat je om 1 of 2 uur de uitslag hebt (en dat het recept voor een kuur al klaar ligt bij de apotheek als het een een blaasontsteking is.)
De urine wordt getest op bepaalde bacteriën, als die aanwezig zijn heeft een kuur zin.
Langer wachten kan ervoor zorgen dat de ontsteking erger wordt en dat je meer pijn krijgt.

Zorg er voortaan voor dat je genoeg drinkt, dat je gaat plassen als je moet en niet persen tijdens het plassen.
Een eventuele volgende keer, zodra je irritatie voelt, kun je cranberrysap drinken of gewoon wat extra water drinken (bijvoorbeeld naast wat je gewoonlijk drinkt, elke keer als je naar de wc gaat een glas water drinken).
Neem dan wel cranberrysap zonder toevoegingen, dus geen cranberrylimonade.