Kan ik mijn teek zelf weghalen? En hoe

Toegevoegd na 17 minuten:
Het is gelukt, dankjulliewel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, een teek kun je zelf weghalen,er zijn echter wat misverstanden over het verwijderen van een teek.

Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid.

Een ander misverstand is dat teken zouden loslaten als ze worden geïrriteerd met vuur, of door er in te prikken of te knijpen. Teken proberen te stikken door er iets overheen te smeren werkt ook niet. Alle methoden waarbij de teek wordt geïrriteerd, geven de kans dat de teek juist extra speeksel produceert of de maaginhoud opbraakt, waarin zich ziekteverwekkers zouden kunnen bevinden. Met de vingers een teek weghalen of met een gewone brede pincet geeft ook een kans dat er in de teek wordt geknepen, en wordt dan ook afgeraden.

Aanbevolen methode om teken te verwijderen
Een teek kan waarschijnlijk het beste worden verwijderd met een pincet met dunne uiteinden, of met een speciale tekenverwijderaar (bijv. tekentang/tekenpincet) van goede kwaliteit. Niet elke tekenverwijderaar werkt even goed, vooral kleine teken en volgezogen teken zijn vaak lastig te verwijderen. In alle gevallen moet de teek zo dicht mogelijk op de huid worden vastgepakt bij de kop van de teek, waarbij er niet in het achterlichaam van de teek mag worden geknepen. Er mag ook niet aan het achterlichaam worden getrokken, want dan kan de teek in tweeën scheuren.

Stap 1: teek beetpakken met pincet

Stap 2: teek uit de huid trekken

Met een pincet met dunne uiteinden pak je de teek vanaf de zijkant beet. Trek de teek voorzichtig recht uit de huid, in de lengterichting van de hypostoom, met langzaam toenemende kracht. Teken steken vaak een beetje scheef in de huid, dus niet loodrecht op de huid. Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium, en was de handen goed, liefst met desinfecterende zeep. De pincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of een tekenverwijderaar op een door de fabrikant aangegeven manier.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hoe sneller verwijderd, hoe kleiner de kans op besmetting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jazeker. Pak met een pincet de teek bij de kop vast en trek deze met een draaiende beweging uit je huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
geen min van mij, maar die draaiende beweging is volgens mij achterhaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, tegen de klok indraaien is bij mijn weten nog steeds de gangbare manier.
Ben er in ieder geval nog nooit ziek van geworden en heb er dit jaar al weer 4 gehad.
Gebruik geen alcohol, jodium, olie of andere middelen voordat u de teek verwijdert.
Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid beet, bij voorkeur met een puntige pincet of speciaal tekenverwijderinstrument.
Trek de teek er langzaam uit. Als er een stukje van de monddelen van de teek in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Dat komt er vanzelf weer uit, net als bij een splinter.
Ontsmet het beetwondje met 70% alcohol of jodium.
Noteer de datum waarop u bent gebeten in uw agenda.
Houd daarna tot 3 maanden na de tekenbeet de huid rondom de beet in de gaten.
fremar
12 jaar geleden
zie link je kan het wel zelf doen maar ga daarna ook naar de huisarts voor na controle
12 jaar geleden
Ja, maar eigenlijk moet je een speciale tekentang hebben om teken te pakken. Ik kocht er één in de dierenwinkel en dan niet zo'n slappe van plastic maar een goede metalen. Daar zitten als het ware twee bollere uiteinden aan het einde die je om de teek heen klemt, dan een beetje draaien en de teek is er hélemaal uit. Ook de kop, met een gewoon pincet wil die nog wel eens blijven zitten. Daarna deppen met wat alcohol of iets wat ook desinfecterend werkt. En dán, het allerbelangrijkste... let een paar weken goed op de plek of er geen rode kring omheen komt. Zo ja, direct naar de huisarts want dan was het een besmette teek en dan kan je de ziekte van Lyme hebben. Dus echt goed opletten, de ziekte van Lyme wordt meestal met antibiotica bestreden en dat heeft het meeste effect als je er snel bij bent.
Succes! ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Een teek kan je het beste verwijderen met een tekenpen. Deze kan je bij drogist of apotheek kopen. Er zit een handleiding bij hoe je dit moet doen. Als je zelf gemakkelijk bij de plaats kan waar de teek zich bevindt, dan kan je hem zelf verwijderen, anders moet iemand anders dit voor je doen.
Wenselijk is wel om dit zo spoedig mogelijk te doen.
De teek heeft zich als het ware in je huid geboord en moet er ook als zodanig uit worden gehaald.
De tekenpen zet je om de kop van de teek tegen je huid aan. Vervolgens draai je eerst TEGEN de klok in en dan MET de klok MEE (je draait de teek nu los) en dan kan je de teek uit de huid trekken. Pas NADERHAND het plekje met alcohol behandelen. Dit vooral NIET vooraf doen als de teek nog in je huid zit. Een teek kan namelijk niet tegen alcohol, wordt daar misselijk van en gaat braken. Deze braakstoffen komen dan in jouw lichaam. Bij een teek die de ziekte van Lyme kan overdragen (niet ieder teek is hiermee besmet) zou dit voor jou nare gevolgen kunnen hebben.
Het gebruik van een gewone pincet is niet wenselijk, deze is vaak te plat. Het kan zijn dat je dan maar een deel van de teek verwijderd en niet helemaal. In dat geval zal hij weer aangroeien.

Toegevoegd na 2 minuten:
tekenpen is hetzelfde als een tekentang.
Steenuiltje