Is het erg slecht om te lang te wachten met het doen van een kleine of grote boodschap?

Ik heb namelijk de neiging om echt tot het allerlaatste moment te wachten met mijn toiletbezoek. Vooral 'smorgens blijf ik net zo lang wachten tot het echt niet meer kan. Is dat slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. De roep van de natuur dien je te beantwoorden, en liefst op vrij korte termijn. Natuurlijk hebben we een prachtig systeem om onze ontlasting en urine op te houden, wat ongetwijfeld al vanaf het begin van de evolutie een sociaal voordeel is geweest, maar echt gezond is het toch niet.

In het geval van het te lang ophouden vande urine, kan de blaas overprikkeld raken maar de urine ook vertroebelen. In eerste instantie kan dit blaasontsteking veroorzaken, wat al erg vervelend is, maar uiteindelijk kan het ook leiden tot incontinentie, wat nog veel vervelender is.

Het ophouden van de ontlasting betekent dat de ontlasting langer in de darm aanwezig is, waar er meer vocht aan wordt onttrokken en deze indikt. Uiteindelijk kan dit resulteren in een harde, pijnlijke stoelgang, verstopping, buikpijn, maar ook aambeien en anaalfistels. Maak je het erg bont, dan bestaat het risico dat de ontlastingprop helemaal niet meer vrij komt, en de 'nieuwe' ontlasting er in de vorm van diahrree langslekt. Ook incontinentie, van een nog veel vervelendere soort.

Natuurlijk kan het bij een gezond mens jaren en jarenlang goed gaan, maar hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het wordt om juist naar dit soort eenvoudige signalen van je lichaam te luisteren. Je wacht ook niet met drinken tot je uitdrogingsverschijnselen krijgt, en je wacht niet met eten tot je maag zo ongever uit je lijf krampt. Het eerste signaal is al teken voor actie ; wacht niet op de noodsignalen. Dat is nergens voor nodig, en op de lange duur zeker niet gezond.

Met één kanttekening : het is natuurlijk ook niet de bedoeling voor elk drupje urine naar het toilet te rennen, want dan kun je een prikkelbare blaas krijgen en op een gegeven moment bij elk drupje móeten. Probeer te kijken wat voor jouw lichaam een normale interval is, zowel voor ontlasting als voor plassen. En luister daar naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend vehaal.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hoeft niemand meer iets aan dit uitgebreide antwoord toe te voegen. Tsjonge Marleen, jij kunt er wat van! Complimenten. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:bloos: - en dat over zo'n onderwerp....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik er ook nog maar een compliment bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd! +1 @ Oliebol: Je kan natuurlijk wel het "Beste antwoord" selecteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, Marleen, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoppa nog een punt erbij.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed geschreven! +1