Is het zinvol om zout ( NaCl ) te vervangen door ( gedeeltelijk ) Kalizout ( KCl ) ?

Is het Kalizout gezonder dan gewoon zout ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is zinvol; het gebeurt ook al.
NaCl wordt erg veel gebruikt in levensmiddelen omdat het de smaak versterkt (zelfs in zoete producten zoals vanillevla). Nadeel van een hoge Natrium inname is dat dit leidt tot een stijging van de bloeddruk. Dus vanuit voedingskundig perspectief is het wenselijk de inname van Natrium te beperken.
Kaliumchloride kan gedeeltelijk worden gebruikt ter vervanging van Natriumchloride. Omdat KCl een bittere bijsmaak heeft, is volledige vervanging vaak niet mogelijk. In producten waarbij "minder zout" wordt geclaimd (of Natriumarme producten) zal je vaak een of meerdere kaliumzouten in de ingrediëntenlijst vinden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
En je hebt ook zoutpotjes waarin een deel van de natrium vervangen is door kalium, zoals LoSalt.

Andere antwoorden (1)

Natriumchloride, oftewel keukenzout, krijg je bijna niet binnen via natuurlijke bronnen. Je hebt er niet zo gek veel van nodig, waardoor de behoefte door een normaal voedingspatroon gedekt wordt door bijvoorbeeld brood en het zout dat we in de keuken aan ons eten toevoegen. In fabrieksvoedsel wordt doorgaans ook nogal wat zout toegevoegd.

Te weinig keukenzout is schadelijker dan teveel voor hart en bloedvaten, vanwege de verstoring van de natrium-kaliumbalans. Kalium krijgen we makkelijk in voldoende mate binnen via groente en fruit. Vervangen van natrium door kalium is dus geen goed idee.