Wat zijn gevolgen van roken?

Ze zeggen dat het ongezond is maar wat is er dan zo slecht aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Roken is slecht voor je gezondheid en dat is in principe al merkbaar bij het opsteken van de eerste sigaret. Je bloeddruk wordt hoger, je hart gaat sneller kloppen en je kunt er duizelig van worden. Dat zijn alleen nog maar de effecten van een eerste opgestoken sigaret.

Blijf je volhouden en went je lichaam aan de verslavende stof nicotine, dan zal het roken op korte en op lange termijn een slechte invloed hebben op je gezondheid. Je kunt bijvoorbeeld chronische bronchitis krijgen, waarbij het longweefsel af zal nemen en er emfyseem kan ontstaan. Deze aandoening kan zich al openbaren vanaf het veertigste levensjaar en een grote invloed hebben op je dagelijkse leven. In het ergste geval zul je de rest van je leven een zuurstoffles als partner hebben.
Ziekten door het roken
Door te roken is de kans op het krijgen van bepaalde ziekten in vergelijking met personen, die niet roken groter. De kans op een hartaanval of het krijgen van een beroerte is bijvoorbeeld hoger bij personen, die roken. De bloedvaten worden dunner, de bloeddruk stijgt en dat kan tot trombose leiden, maar dus ook tot een hartaanval of tot een beroerte. Roken kan er dus voor zorgen dat je te maken krijgt met een levensbedreigende aandoening of ziekte. Ook de kans op het krijgen van longkanker neemt aanzienlijk toe door het roken.
Naast longkanker bestaat er bovendien een vergrote kans op het krijgen van andere vormen van kanker, zoals keelkanker of slokdarmkanker. Roken heeft dus een slechte invloed op je gezondheid. De ziekten door roken ontstaan veelal op langere termijn, maar op korte termijn zijn de effecten van het roken zeker al merkbaar. Denk maar eens aan kortademigheid bij inspanning of sneller en langer verkouden zijn.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kan er longkanker van krijgen, en allerlei vervelende kwaaltjes duiken op.

Stivoro zegt in het kort:
Giftige stoffen
Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt u verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat u steeds weer zin hebt in roken.
Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als u rookt. U bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als u rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken niet meer goed. U moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de gevolgen zijn..
je kan longkanker krijgen, en er heel ziek van worden..
en naast allerlei kwalen, krijg je ook een lege portemonnee want roken kost kapitalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de negatieve dingen weten we nu wel en zijn hierboven ook al genoemd dus een andere aanpak

De Anti-Rook organisaties weten dat roken en nicotine ook positieve effecten hebben:
Recenter verschenen er berichten over het gunstige effect van roken op enkele specifieke ouderdomsziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. Waarschijnlijk heeft de nicotine inderdaad een gunstige invloed op het op het uitstel van deze ouderdomsziekten. Maar één zo'n positief effect in een verhaal isoleren en uitvergroten, gaat voorbij aan alle negatieve gevolgen die nicotine en andere stoffen uit tabaksrook op het lichaam hebben

Andere positieve effecten van roken kunnen opgewektheid, alertheid, en meer zelfvertrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je in vette letters lezen op ieder pakje sigaretten of shag dat je koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is verslavend. Van roken, nicotine krijg je geen longkanker. Maar bij longkanker wordt de kanker verergerd. Globaal is het sterftecijfer bij kanker tussen de 5 en de 30%. Steeds beter is dmv bestraling en chemokuren de genezing. Één uitzondering. Bij longkanker in combinatie met teer en nicotine is het sterfcijfer nog steeds boven de 80%.

Daarnaast is het anti sociaal, bijv weglopen bij diners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken kan ook heel slecht zijn voor het gebit. Ik weet dat uit eigen ervaring. Roken remt de doorbloeding van veel kleine adertjes, onder andere die in het gebit. Toen ik stopte met roken had ik wekenlang veel last vast bloedend tandvlees. Na het tandenpoetsen en -stoken moest ik enkele minuten lang spoelen met koud water om het te stoppen. Dit was juist een goed teken want ze gingen weer open! Bij mij is ondertussen een kies getrokken en ik heb een implantaat. Voor mij was dit de reden om na 24 jaar te stoppen met roken. De kans dat een implantaat niet lukt is 3x zo groot onder rokers dan onder niet-rokers. Ik voel met na 2,5 jaar zonder roken veel meer ontspannen want ik voel de behoefte niet meer en kan rustig op mijn stoel blijven zitten. Ik ben niet meer verslaafd! En mijn kleren en mijn poriën stinken ook niet meer naar rook.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een citaat: Wist u dat stoppen met roken kan bijdragen aan een gezonde mond? Natuurlijk weet u dat u van roken longkanker en hart- en vaatziekten kunt krijgen. Minder bekend is de invloed van roken op de mondgezondheid. Rokers hebben onder andere meer kans op het ontstaan van tandvleesontstekingen dan niet-rokers. Al twee tot zes weken na het stoppen met roken is het positieve effect daarvan zichtbaar in uw mond.
En twee adressen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is slecht voor je hele lichaam. Veel is al aan bod gekomen.
Mensen die veel gerookt hebben, hebben een gerimpelde en verouderde huid. Ze zien er 10 jaar ouder uit dan een niet-roker.
De potentie van de rokende man gaat sterk achteruit. Dus ook het seksuele genot lijdt er sterk onder.

Joh, roken is voor losers.