Ik heb hele rare pukkeltjes. Weet iemand wat dit is?

Ongeveer 3 maanden geleden onstonden er grote schralen plekken rond mijn mondhoeken. Hieruit onstonden kleine bultjes (vaak ook rood). Op een gegeven moment breidde dit zich uit tot mijn wang. Nu is het grootste deel weg (ik heb nog wel wat pukkeltjes) maar rond mijn mond zitten nu allemaal kleine rood bruinige plekjes van ongeveer één vierkante mm. Ik had anders bijna nooit een puist of pukkel, maar ik wil hier nu erg graag van af! het is namelijk heel lelijk! Vroeger gebruikte ik geen foundation ofzo, maar nu wel! Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je beschrijving klinkt als atopische dermatitis, ook wel neurodermitis of constitutioneel eczeem genoemd. Kijk eens op onderstaande link of dat inderdaad is wat je bedoelt.

Hoe dan ook, ga er even mee langs de huisarts. Die zal het waarschijnlijk direct herkennen, en je kunnen vertellen wat je er het beste aan kunt doen.

Foundation gebruiken om het te camoufleren kun je wel eventjes doen, bijvoorbeeld bij een tijdelijke allergische reactie. Het is natuurlijk geen oplossing voor blijvende klachten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo erg zijn mijn pukkeltjes ook niet. Ze lijken zal ik maar zeggen een beetje op muggenbultjes maar dan echt heel klein en wat roder. maar een deel van de bultjes is nu weg. Maar het gaat me vooral om die kleine roodbruine vlekjes waar vroeger de schrale plekken zaten en dus die kleine pukkeltjes
Cryofiel
12 jaar geleden
Die ene foto is natuurlijk een extreem geval. ALS je al neurodermitis hebt, kan het best zijn dat jij een veel minder erge vorm hebt. Maar het kan natuurlijk heel goed iets heel anders zijn. Vroeger had ik ook kleine bultjes, meestal op de rug van mijn handen, meestal rond april en mei. Die bultjes jeukten behoorlijk, en als ik krabde, kwam er wat vocht uit en heel soms wat bloed. Geen idee wat dat was. Het is na een aantal jaren vanzelf weggebleven. Om zeker te weten wat jij hebt, kun je toch echt het beste langs de huisarts gaan. Die ziet het waarschijnlijk zo.

Andere antwoorden (3)

ik weet niet wat het is maar ik heb wel een tip;
geen foundation gebruiken, want wat het ook is, foundation is nergens goed voor.
en wat iemand anders al zei, kijk op internet of neem een kijkje bij de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foundation is niet alleen maar slecht voor je. Je hebt veel foundations die je huid laten ademen en niet je poriën verstoppen. Ook heeft foundation vaak een zonnefactor (bijv. SPF 15) en beschermt het dus je hou tegen de zon, ook in de winter is dit belangrijk.
Het beste is om langs de huisarts te gaan, die kan ernaar kijken en je eventueel naar de dematoloog sturen

Je geeft aan dat je nu foundation gebruikt, misschien is dit gewoon een allergische reactie.. Ik zou stippen met het gebruiken ervan, sowieso NIET over de pukkeltjes doen!
Voor de rest, niet te agressieve producten gebruiken, zoals clearasil(nooit doen!), daar zitten veel agressieve stoffen in en daar word je huid er niet mooier op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je te weinig drinkt ik had hele droge rode en schale mondhoeken en plekken rond mijn ogen maar toen ik wat meer ging drinken 1.5 tot 2 liter en wat vaseline erop is het zo goed als weg.