schimmel infectie in de mond

Is een schimmelinfectie in de mond besmettelijk ?bijv.
Als je met iemand zoent of uit hetzelfde glas drinkt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Schimmelinfecties in de mond komen geregeld voor bij mensen met verminderde afweer. Jonge kinderen en ouderen krijgen dit nogal eens, en mensen waarbij om een andere reden de afweer (tijdelijk) verminderd is. Denk aan AIDS en patienten die een donor-orgaan ontvangen hebben. De bron van de schimmel is gewonlijk onbekend- de sporen komen overal voor. In de lucht en op alle oppervlakken. Als je en schimmelinfectie hebt, zal het betreffende gebied meer sporen produceren, en bij direct contact (zoenen) gemakkelijker overgedragen worden.
Uit hygienisch oogpunt is het dus af te raden, al zal gewoonlijk iemand met eeen normale afweer er niets van merken.
Iets anders is het als de infectie een speciale, zeldzame of exotische schimmel betreft - dan zou er zoveel mogelijk in het werk gesteld moeten worden om verdere verspreiding te voorkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, mits je ook op dat moment een zwakke afweer (bijv je bent verkouden, griep of evt aids) hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je hoeft het nou ook niet zo op te zoeken. Blijf uit de buurt.
Degene met een schimmelinfectie, koortslip, SOA of andere besmettelijke aandoening heeft eigenlijk wel de plicht een ander hiervoor te behoeden het te zeggen. Neem geen risico!