Huisgenoot stinkt. Wat nu?

Ik woon in een groot huis met allemaal appartementen. Onder mij woont een man met een persoonlijkheidsstoornis en hij komt bijna nooit zijn huis uit. Het erge is dus dat hij zijn huis ook niet lucht. Ramen en deuren blijven pot dicht. Hij kookt, rookt en doet vele andere vieze dingen in die ruinte en dit dringt door het plafond heen naar mijn woning. De geur is zo hevig dat ik er bijna niks aan kan doen. Ik ben al eens bij hem langs geweest om er over te praten, maar hij ontkend honderd uit dat hij herrie maakt of nooit lucht. Ook heb ik mijn huurbaar op de hoogte gesteld, hij doet er niks aan terwijl dit wel zijn taak is. Hij gaat heel laks om met het contract, bij hem krijg ik ook niks bereikt. Zelfs niet na een dringende brief en honderden klachtentelefoontjes.
Nou denk je vast, verhuis dan. Maar ik vind niet dat ik mijn mooie huisje uit moet omdat die kerel beneden mij zo kan stinken!. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als praten niet helpt en niemand doet er iets aan, nem dan contact op met de afdeling bouw-en woningtoezicht van de gemeente. Vrijwel alle gemeenten hebben een bouwverordening waarin staat dat de gemeente kan optreden tegen iemand die stank- rook- of roet verspreidt.
De procedure is dan dat een ambtenaar na een klacht langskomt en aan de veroorzaker vraagt rekening te houden met zijn omgeving. Als dat niet helpt,kan na een aantal maningen handhavend worden opgetreden ood een boete uit te schrijven of een last onder dwangsom uit te schrijven.

De mogelijkheden voor een gemeente om op te treden tegen stankoverlast zijn beperkt, want zij moeten rekening houden met jullie beider belang. je kunt ook bellen met de milieutelefoon van de gemeente.
Als er niet adequaat wordt omgegaan met jouw klachten dan kan je ook altijd de ombudsman bellen of schrijven om dit te melden. Deze kan een gemeente er ook op wijzen werk van klachten te maken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tja. Moeilijk. Kun je hem niet uitroken door elke dag te BBQen op het balkon? Zeker als hij zijn was buiten heeft. Is het onderhuur en kan je evt bij een huuradviescommissie terecht? Als laatste poging. Je huisje is vast mooi, maar is het de ergernis waard? Zelf zou ik weggaan als ik al die dingen al geprobeerd heb en er niemand iets mee doet. Je betaald je scheel voor dagelijkse ergernis en je wordt ook nog eens als jan doedel genegeerd door het stel....Dan zou ik mijn geld ergens anders in gaan steken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij heeft hij daar minder last van dan de bovenbuurman/vrouw van Hjortkid aangezien hij eronder woont en de bovenburen (hoe verwonderlijk) erboven.
Je moet echt blijven pushen bij de huisbaas, flink onder druk zetten. Als dit allemaal niet werkt kan je ook naar kassa of radar gaan, want die krijgen het ALTIJD voor elkaar, als er eenmaal media er bij is, durven ze geen nee te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de huisbaas dreigen door geen geld meer over te maken wanneer hij niets aan je probleem wilt doen.
Wanneer hij het contract niet nakomt, ben jij dit ook niet meer verplicht wettelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat die man hulp nodig heeft die jij niet kan bieden. (zou ik ook niet proberen in je eentje)
Naast het hem er proberen uit te zetten wat waarschijnlijk niet lukt
Kan je je licht eens opsteken bij maatschappelijk werk
Het lijkt mij dat er toch wel een of andere instantie met hem van doen heeft. vanwege zijn stoornis ?
GGZ of zoiets ?
Via algemeen maatschappelijk werk kunnen zij wat betekenen voor hem. hulp in de huishouding ?
hopelijk weten zij in relatie met hem te treden
Hopelijk gaat daardoor in de loop van de tijd je woongenot weer omhoog.
En tja als echt niets werkt, wees dan niet te trots om verhuizen te overwegen het gaat tenslotte om jouw gezondheid en dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen.

Bovendien de huurbaas zal dan andere bewoners moeten vinden die waarschijnlijk hetzelfde probleem tegen zullen komen. en dat gaat hem geld kosten.
Zo te horen is je huisbaas geen woningcorporatie o.i.d
dus heeft hij waarschijnlijk ook weinig mogelijkheden
of niet voldoende wil om die mogelijkheden te benutten
Het is wetmatig gezien erg moeilijk iemand de huur aan te zeggen. zonder tussen komst van de rechter.
Als er geen echt schade aan het huis is
Een "zieke"levenstijl is helaas geen voldoende grond om iemand eruit te zetten.
Maar wellicht is duidelijk aankondigen dat jij wilt/denkt aan verhuizen om deze reden voldoende grond voor hem om de zaak eens wat in de stroomversnelling te zetten.

Er is maar zoveel dat je kunt doen zonder dat je je eigen woongenot om zeep helpt
in onmin leven met je buren is waarschijnlijk slecht voor je eigen gezondheid dus wees voorzichtig
en wees niet te trots om te wijken als het echt moet.
12 jaar geleden
Wat een vervelende situatie! Ik zou, om te beginnen, eens informatie inwinnen bij het Juridisch Loket (http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx)
of b.v via deze website
http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel/advocaten/burenrecht-advocaat/topic_post_question.html
en informeren naar je rechten.
Er zijn natuurlijk allerlei wegen die naar Rome leiden, en juristen gespecialiseerd in burenrecht kunnen je vast wel vertellen wat de snelste en handigste weg is.

Je zou ook aan de wijkagent kunnen vragen om eens bij de benedenbuurman langs te gaan.

Een andere mogelijkheid is om het maatschappelijk werk in te schakelen, want die buurman is duidelijk niet in staat om, op verantwoorde wijze, zelfstandig te wonen. Misschien kunnen zij hem daarbij begeleiden.

(Bouw- en Woningtoezicht of Milieudienst kunnen volgens mij alleen worden ingeschakeld bij milieuklachten over bedrijven).

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om de verhuurder (via een omweg) tot actie te dwingen.
Verhuurders zijn wettelijk verplicht om de huurder "ongestoord woongenot" te verschaffen.
Doet de verhuurder dit niet, dan zou je wellicht, via de Huurcommissie, huurverlaging kunnen aanvragen wegens "derving woongenot". Het Juridisch Loket en de genoemde website kunnen je daar zeker over adviseren! Je zult dan eerst de verhuurder per aangetekende brief een termijn moeten stellen waarbinnen hij de problemen moet oplossen. Daarbij kun je alvast aankondigen dat je huurverlaging gaat aanvragen of juridische stappen zult ondernemen, als hij de problemen vóór de genoemde datum niet (of onvoldoende) heeft opgelost.

Pfff... een hele weg te gaan nog, maar wie weet: misschien levert de eerste actie die je onderneemt al snel iets op.

Succes!

Toegevoegd na 39 minuten:
Volgens het Burenrecht is dit het artikel waarop je een beroep kunt doen:
Ingevolge art. 5:37 BW mag een eigenaar (of huurder) van een erf geen onrechtmatige hinder toebrengen aan eigenaars (of huurders) van andere erven door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van een bouwsteun. Kijk even bij het hoofdstuk "Hinder" op deze site:
http://www.advocatengoossens.nl/burenrecht/burenrecht.htm
Pieter2011
12 jaar geleden
De gemeente eens bellen en vragen wat zij je aanraden?