Hoe betrouwbaar is een vetgehalte meter?

Gisteren is bij een medische keuring mijn vetgehalte gemeten met van die handvaten die je vast moet houden. Resultaat: 34,5 % ! Terwijl mijn BMI 20, 6 is. Ik ben ook redelijk slank met maatje 36. Klopt dit dan wel??! En hoe krijg ik dit omlaag? Want nu zit ik qua risicoprofiel op het randje !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zo'n ding stuurt een zwakstroom signaaltje door je lichaam. Door de geleiding te meten wordt het vetpercentage bepaald. Over het algemeen wordt gesteld dat zo'n meting niet erg betrouwbaar is. Je moet er dus niet teveel waarde aan hechten.
bamibal
12 jaar geleden
Dit is een bio-impedantiemeting. Deze meting dient te gebeuren tussen de hand en voet aan de niet-dominante kan. Metingen tussen twee handen of twee voeten zijn niet representatief voor het lichaamsvetgehalte. Deze meting is toch al discutabel, omdat deze ook afhankelijk is van de hoeveelheid vocht in het lichaam, houding tijdens de meting en wel of niet dragen van sieraden. Dus: niet teveel waarde aan hechten.