Bij gehoormeting bij audicien staat Linkeroor 60dB en Rechteroor 55dB. Wat betekent het als je zo'n hoge Decibelwaarde hebt?

Staat op toonaudiometer die ik meegekregen heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je iets meer informatie kunnen geven? Meestal worden er verschillende toonhoogtes gemeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een gewone algemene hoormeting, en er werd me dringend geadviseerd een gehoorapparaat te nemen. Ik hoor ongeveer 50%.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Bij welke toonhoogten had je deze waardemeting dan?
Staat dat op je formulier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja staat erop, samen met een audiogram.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hee ik zie nu een fotootje!
Wat ik hieruit af lees is dat je ALLE toonhoogten vrij laat hoort.
Bij je rechteroor is je slechtste score 55 dB en bij je linkeroor is je slechtste score 65 dB.
Gesprekstonen hoor je zowel links als rechts rond de 55 dB gemiddeld. Dat is niet goed. Gezien het feit dat je over de hele linie (bij beide oren) slechter hoort en er daadwerkelijk gehoorschade is aangetoond lijkt een gehoorapparaat inderdaad een goed advies.

Het beste antwoord

dB staat voor decibel. Als je een gehoortest ondergaat krijg je bepaalde toonhoogtes te horen (piepjes). De toonhoogtes staan uitgedrukt in Hz (Hertz) of kHz (kiloHertz). Als het goed is kan je zien om welke toonhoogte het gaat. Iedere toonhoogte wordt zowel aan het linkeroor als aan het rechteroor gemeten.
Normaal is als je tonen kunt horen tussen de 10 en 40 dB.
Hoor je tonen onder de 10 dB dan heb je een goed gehoor (je hoort het eerder dan de norm). Echter neem je tonen waar boven de 40 dB in jouw geval bij 55 dB of 60 dB dan is er sprake van gehoorschade voor die specifieke toonhoogte.
Steenuiltje
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
ze heeft dus een gehoorapparaat nodig voor beide oren
Steenuiltje
13 jaar geleden
Nee absoluut niet!!
Er is hier sprake van gehoorschade voor díe specifieke toonhoogte aan het linker of aan het rechter oor.
(Het zou voor mij gemakkelijker uitleggen zijn als ik van Sillycious zou vernemen om welke toonhoogte het gaat bij het linkeroor en bij het rechteroor). Het gaat om de toonhoogte die bepaalt of je een gehoorapparaat nodig hebt. Als je lage tonen (500/ 1000 Hertz) niet goed meer kunt horen dan kan je gesprekken niet meer goed ontvangen en zou een gehoorapparaat een optie zijn. Als je hele hoge tonen niet kunt horen (6000/8000 Hertz) zal je daar in het dagelijkse leven weinig last van ondervinden. Het is dan een constatering. Na je 50e levensjaar krijgt iedereen last van elasticiteitsverlies van het oor. Daardoor neem je deze hoge tonen minder goed waar. Bijvoorbeeld: iemand van 70 jaar zal hoge tonen meestal laat waarnemen zo rond de 60-65 dB maar dan hoeft die persoon nog geen gehoorapparaat als hij de rest van de tonen prima hoort. Er lopen ook legio jongeren én ouderen rond met gehoorschade van de middentonen (3000/4000 Hertz) doordat zij vaak langdurig harde muziek via oordopjes luisteren, geen gehoorbescherming dragen bij boren, slijpen, stralen en andere harde geluiden. Deze mensen kunnen verder wel goed gesprekken horen en hebben dan per definitie ook niet direct een gehoorapparaat nodig.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik heb ook zo een probleem maar ik heb wel een gehoorapparaat
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ronron ik zag net pas een toegevoegde foto. Lees mijn commentaar onder reacties. In dit geval lijkt mij (na bestudering van de foto) een gehoorapparaat inderdaad een goed advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook gehoorapparaten. Al vanaf mijn 10e jaar. Maar ik heb ze liever niet in. Vandaar.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Tsja Silly ik denk dat er niets anders op zit, tenzij je in stilte door het leven wilt....
Tegenwoordig hebben ze zulke kleine onopvallende gehoorapparaatjes ..... da's wel even wat anders dan toen je 10 jaar was (40 jaar geleden zie ik??).
Waar komt je weerstand vandaan om ze niet te dragen? Je kunt immers mét apparaatjes veel meer om je heen horen! Dat lijk me juist heel fijn!
ronron1212
12 jaar geleden
Snap daar niets van of niets horen of gehoorapparaten. Ik zelf ben 100% doof aan een oor en heb dus een zelfde probleem als jij maar dan aan een oor. Zonder gehoorapparaat voor dat ene oor kan ik niet meer werken.
En neem van mij aan het is moeilijk slechts met een oor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk. Maar ik heb er zo'n hekel aan om alles te horen. Het ritselen van papier, het tikken van de nagels van de honden op het laminaat, de klok horen tikken. Ik leef zonder gehoorapparaten niet in complete stilte hoor, maar hoor alleen hardere dingen. Bovendien vind ik het vreselijk irritant om wat in mijn oor te hebben. Maar goed, ik zal er toch aan moeten geloven. Omgeving klaagt steeds dat ze zo hard moeten schreeuwen tegen me.
Ik heb nu van die nieuwe, met tubes, dus word de gehoorgang niet geheel afgesloten en het verschil met de vroegere apparaten is inderdaad groot. Maar toch...
Steenuiltje
12 jaar geleden
Wellicht klinkt het geluid je 'hard' in de oren maar ook daar kan je weer aan wennen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja als je ze steeds uit doet wen je er nooit aan. Het is lastig maar inhouden en doorzetten is de beste weg. Daarna weet je niet meer beter en hoor je net als iedereen niet alles meer zo bewust

Andere antwoorden (2)

60 dB is: Indringende airconditioning / normale conversatie / wasmachine / vaatwasser / naaimachine / wasdroger / pianospel / F16 straaljager op 6 km hoogte
50 dB is: Licht autoverkeer op 30 meter / eigen kantoorkamer / regen / koelkast / in het bos
Bron: http://home.planet.nl/~camin023/revalidatie/dbwaarden.htm

Dus misschien betekent het dat het het maximale bereik is van je gehoor.
Ik zou het even navragen bij de audiciën, dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het de audicien gevraagd wat het betekende. Maar ik kon hem niet verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de audiciën kon niet schrijven, ik begrijp het.
dB staat voor geluidssterkte.Dus dat houdt in dat jij met het ene oor geluiden zachter dan 55 dB en met het andere geluiden zachter dan 60 dB niet meer hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het dus erg laag.