Als je stopt met roken na 7 jaar Hoe lang duurt het dan dat je longen weer redelijk schoon zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Mijn moeder heeft heel lang gerookt en ze vierde een feestje nadat ze 7 jaar gestopt was. Ze werkt bij het GGZ, dus ze weet best wel wat van het lichaam af. Ze vertelde me toen dat na ongeveer 7 jaar je longen weer schoon zijn. Maar eventuele schade is wel blijvend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze worden niet meer schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 jaar, maar dat wil niet zeggen dat er geen schade is aangericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Damnit... :p haha maar het is natuurlijk zo dat hoe eerder je stopt hoe beter, je zal merken dat je al snel lichamelijke verbetering opmerkt.. Je beschadigt je longen met roken behoorlijk, maar hoe langer je rookt hoe groter de gevolgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat voor elk jaar dat je rookt je longen 4 jaar nodig heeft om weer volledig te herstellen. Dus als dit klopt duurt het nog wel even
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nooit meer dan 20 sigaretten op een dag hebt gerookt en je stopt zijn je longen na 13 jaar schoon. Heb je echter altijd wel meer dan 20 sigaretten op een dag gerookt dan gaat dit niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorop gesteld, ik ben geen arts, maar ik weet wel dat na 7 jaar zijn alle longblaasjes zijn vernieuwd.
Als u een prima conditie opbouwd door te zwemmen, fietsen of
een flinke wandelingen in de natuur....goed bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al na een maand of 3 zijn je longen al weer aardig schoon.
Nicotine en vooral teer kan zich gemakkelijk vastzetten in de longen. Gelukkig beschikken je longen over een schoonmaaktechniek om de longblaasjes en luchtpijpen goed in functie te houden.

Ook als je nog rookt. Alleen zal dan er steeds meer teer in je longen achterblijven, omdat het schoonmaaksysteem er langzaam maar zeker door wordt verlamd.

Als je stopt met roken, herstelt het schoonmaaksysteem en krijgen de longen weer een grote beurt. Reken al met al enige maanden (afhankelijk hoeveel je rookt) voordat de longen weer zo schoon zijn als het moet.

Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen.
Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker. De bronchiën beginnen te ontspannen en men krijgt meer energie. De longfunctie kan tot 30% verbeteren.
In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. Het is moeilijk te zeggen wanneer precies alle schadelijke stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Echter zoals hierboven te zien is herstelt het lichaam zich redelijk snel en ervaar je snel gezondheidsvoordelen. Gezondheidsaspecten op de lange termijn hebben meer te maken met eventuele door het roken beschadigde cellen, dan met nog in het lichaam aanwezige schadelijke stoffen. Toch kan men zeggen dat allerlei risico’s snel dalen.

Na één jaar is de kans op een hartkwaal ongeveer gehalveerd.
Na 10 tot 15 jaar is de kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten ongeveer gelijk aan dat van een nooit-roker.
Ook de kans op kanker neemt af na stoppen met roken. Dit verschilt wel voor de verschillende vormen van kanker.
Na 10 jaar is de kans op longkanker met meer dan de helft gedaald.
Voor andere vormen van kanker geldt dat het risico tussen 10 en 20 jaar na stoppen met roken gelijk is aan dat van een nooit-roker.

http://stivoro.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/271/session/L3RpbWUvMTMwNTMwODY2My9zaWQvbk5TLUtTdGs%3D

http://stoppenmetrokenisgeen.punt.nl/?id=395692&r=1

http://stivoro.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/694A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit gelezen dat het 10 dagen kost om 1 sigaret te verwerken (je longen etc) dus reken maar uit.

Ga er maar vanuit de rest van je leven niet meer, tenzij je nog jong bent en niet veel per dag rookte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze worden nooit meer schoon?! Ja NOOIT meer!! Vroeger wisten ze nog niet dat roken schadelijk was, maar misschien vinden ze iets uit om je longen ooit weer schoon te krijgen!! :3 Succes :3:3:3 ;););)