kan het kwaad om altijd een kleine tampon in te hebben ipv een inlegkruisje zodat je minder last van afscheiding hebt?

Ik heb nl veel liever een tampon in dan een inlegkruisje te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Kimath
12 jaar geleden
daar zijn tampons niet voor bedoeld, niet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbeste is zelfs om ook geen inlegkruisjes te gebruiken, dat gaat maar broeien. Beter is katoenen ondergoed, en dat desnoods een keer verwisselen.
Kimath
12 jaar geleden
Heb ik eens geprobeerd voor een week ofzo, geen inlegkruisjes. Wat een drama..
Ik voelde me vies, het rook niet lekker en ik kon wel 4 keer per dag onderbroek wisselen. Ik vind het helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies is ook mijn ervaring. Dus vandaar dat ik dacht laat ik het eens met een tampon proberen. Maar zo te merken is dat ook geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij heel veel last van afscheiding is het ook een goed idee eens naar de huisarts te gaan, misschien is er iets anders aan de hand.
Ik had eigenlijk al jaren last, alleen ging het steeds viezer ruiken: raar, maar ik had geen sekspartner en vóór de vorige geen SOA's.
Het bleek dus chlamydia te zijn die ik al jaren had en nu pas echt ging opspelen. twee pillen in 1 keer slikken, nu alleen nog de normale afscheiding en vooral: geen rare luchtjes meer.
Zoiets hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn, maar een hardnekkige schimmelinfectie kan ook zulke dingen veroorzaken bijvoorbeeld.

Het beste antwoord

De tampon kun je beter alleen gebruiken wanneer je ongesteld bent. Inlegkruisjes kun je het beste alleen gebruiken wanneer het écht nodig is. Niet áltijd inlegkruisjes gebruiken, dit is niet goed voor je vagina. Als je namelijk altijd, zoals hierboven al gezegd is, je vagina 'afsluit' en het niet laat 'luchten', kan je vervelende infecties oplopen en deze zijn echt niet fijn! Overdag kan je af en toe best een inlegkruisje gebruiken wanneer nodig, maar doe 's nachts niets in je slipje, tenzij je ongesteld bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, dat kan risico opleveren. Want het lang dragen van een tampon kan leiden tot tamponziekte, het toxische shock syndroom. De symptomen van tss lijken op griep en kunnen klachten zoals diarree, hoofdpijn, braken en hoge koorts gegeven. Andere kenmerken kunnen een rode huid (zoals bij zonnebrand) zijn. Ook duizeligheid en desoriëntatie komen voor. Niet alle verschijnselen hoeven tegelijkertijd op te treden. Vrouwen tot 30 jaar lopen een hoger risico.
Het is daarom te adviseren om als het niet nodig is geen tampons te gebruiken.
Amadea
12 jaar geleden
nee, er is natuurlijk wel sprake van een bacteriegroei wat een reden kan zijn voor andere klachten.

als je veel last hebt van afscheiding zou je naar de huisarts kunnen gaan.
een inlegkruisje zou echt het meest verstandige zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan kwaad. Omdat de tampon niet genoeg vocht kan opnemen in de tijd dat je hem veilig in kan houden (en hou je daar altijd aan!), glijdt hij niet zo goed naar binnen en weer naar buiten. Je schuurt als het ware de vaginawand, wat voor irritatie kan zorgen.

Bovendien heb je niet voor niets afscheiding. Dat is de manier van de vagina om zichzelf te reinigen en te beschermen tegen infecties. Dat verdedigingsmechanisme maak je stuk als je een tampon gebruikt terwijl je niet ongesteld bent.

En tot slot: als je de vagina zelf droog maakt, zal hij reageren door steeds meer afscheiding te produceren, waardoor je het 'probleem' alleen maar verergerd.

Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet doen.. Je kunt zelfs beter geen synthetisch ondergoed dragen. Katoenen onderbroek of gewoon in je EvaKostuum. We sluiten dat gat altijd maar af, maar als je last hebt van afscheiding dan is luchten echt een goede optie. (klinkt goor en is het ook:)).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen waardevol antwoord? Omdat? Ik heb al jarenlang ervaring met deze nare "kwaal". En dit is gewoon doktersadvies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik geloof dat naaktheid of zelfs het niet dragen van ondergoed nog steeds taboe is. Ik heb zelfs de indruk dat Nederland - ondanks of misschien dankzij alle klachten over seksualisering in videoclips, reclames etc. - in hoog tempo preutser aan het worden is. Maar je hebt gelijk. Katoenen ondergoed en ook eens luchten is gewoon gezond.
Ja dat kan kwaad. Ik sluit me aan bij
De reactie van amadea: je kan tampon ziekte krijgen. Niet doen dus. Bij veel afscheiding een huisarts raadplegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je niet doen.. Tampons zijn enkel ontwikkeld om menstruatievocht te absorberen. Gebruik geen tampon als voorzorg of om niet-menstrueel vocht te absorberen, dus niet bij afscheiding gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan inderdaad kwaad.
Draag liever katoenen ondergoed, dat helpt al. En zorg voor goede hygiëne, dagelijks douchen, was de binnenkant van je vagina niet met zeep, maar alleen met water!
Het is heel normaal dat je vagina afscheiding geeft. Vooral in de puberteit is dat wat meer. Als je erg veel last hebt van afscheiding en het ruikt ook sterk, kun je wellicht eens bij de huisarts langs gaan.
Het zou kunnen dat je een candida infectie hebt, en dan is juist tampon gebruik af te raden. De huisarts kan je hier medicijnen voor geven en dan ben je er binnen een paar dagen vanaf.
Succes