Bult boven tepel

Mijn moeder (47) heeft al 2/3 maanden puistjes op haar tepelhof. Deze gingen gewoon weg, maar op de rechterborst is er een grote, rode bult/puist (geen knobbel) vlak boven de tepel. Het deed volgens haar pijn en daarom heeft ze er met een naald in gezeten, waarna er bloed en pus uitkwam. Mijn vraag is dus of de bult een teken van borstkanker kan zijn.

Ze is verwezen naar de mammapoli, omdat de bult er volgens de huisarts niet goed uitzag, maar dit komt waarschijnlijk doordat ze er met een naald in heeft gezeten, en hij wilde er zeker van zijn dat er niks ernstig aan de hand is. Het probleem is dat de afspraak pas over 5 dagen is en daarna moeten we nog weken wachten op de uitslag. Je snapt misschien wel dat ik gek word van de stress.

Wie heeft er hier ervaring mee gehad en kan deze met mij delen?

Lisa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Rieneke1
12 jaar geleden
weet je zeker dat je weken op de uitslag moet wachten?
ik weet niet anders dan dat je meteen de uitslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, gelukkig, ik had verwacht dat de uitslag weken op zich zou laten wachten. Dat zou pas een kwelling zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en steun. Ik zal dinsdag vertellen hoe het is gegaan, zodat ook anderen met dit probleem antwoord en inzicht krijgen op hun vraag.

Het beste antwoord

De huisarts heeft waarschijnlijk gelijk. Als je met een naald in een puist gaat zitten pulken ontstaat er vrijwel altijd een ontsteking, maar ontstekingen duiden niet op borstkanker. Bovendien is borstkanker (ik zeg duidelijk niet dat jouw moeder dit heeft) tegenwoordig in zeer veel gevallen te genezen.
Jullie moeten je niet zo druk maken voordat de uitslag binnen is. Hoogstwaarschijnlijk betreft het alleen maar een (wel pijnlijke) ontsteking. Bloed en pus duidt over het algemeen op een ontsteking.
Maar ik ben natuurlijk geen dokter, dus geef alleen maar mijn (weldoordacht) antwoord als leek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lieve Lisa, ik snap helemaal dat jullie (ook jouw moeder) in de stress zitten en daar kan alleen de uitslag of het onderzoek verandering in brengen. Ik heb helaas de ervaring dat mijn moeder tot 2x toe borstkanker heeft gekregen dus ik snap helemaal dat de onzekere tijd tussen nu en de onderzoeken/uitslag slopend is. Maar probeer je echt zoveel mogelijk op de alledaagse dingen te richten, plan niet te veel vooruit en ga zeker niet denken "wat als....." want wat de uitkomst ook zal zijn, die staat toch al vast. Zowel jij als jouw moeder kunnen daar nu niets meer aan veranderen.
Het is wel belangrijk dat je met jouw moeder over dit praat,als jullie beide het opkroppen brengt dit ook nog stress tussen jullie of in de familie. Steun je moeder en praat met een goede vriendin/vriend over jouw angsten.
Heel, heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan een infectie in de bult gekomen zijn door het gepulk met de naald.
Sorry, maar je gerust stellen kan ik niet. Je zal toch echt het resultaat van het onderzoek moeten afwachten om te weten of het borstkanker is.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je een klein beetje geruststelling. De symptomen die je beschrijft horen niet bij borstkanker.
Verandering van de tepel wel, maar puisten niet.

Als er "iets" met de borsten is, zal je al snel een mammogram krijgen. Het zal zoals de huisarts gezegd heeft dus ook echt voor de zekerheid zijn.

Aan de andere kant kan het altijd, maar dan kan iedereen zich wel zorgen gaan maken en dat is niet gezond want ook van stress krijg je ..
(wel luchtig maar zeker niet grappig bedoeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit met een naald zomaar in een bultje/bult gaan zitten wroeten,je kunt alleen maar meer schade aanrichten zoals bijv. een flinke ontsteking.
Met zulke dingen gewoon direct naar de huisarts gaan en na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een naald in je borst prikken als je daar een bult hebt, kun je niet echt als verstandig aanmerken.

Als er namelijk van een gevaarlijke ziekte sprake zou zijn, is het niet uit te sluiten dat dit de 'zaak' verergert.

Achteraf beseffen jullie dit natuurlijk ook..

Het beste kan zij haar arts vragen of deze vermoedens heeft die in de richting van borstkanker gaan..

Ik zou je dolgraag geruststellen..maar ik vrees dat jij en je ma toch pas echt gerustgesteld zullen zijn als de arts jullie die geruststelling geeft.

Sterkte..ook voor je moeder en geef haar maar een liefdevolle knuffel, Lisa..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk borstkanker ja.. :(
Beterschap ;)