Hoe kom je van een depressie af?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik weet niet zeker of ik een depressie heb maar ik heb wel veel van de symptomen.
Ik ben 15 dus ik ga eigenlijk liever niet naar de dokter ofzo.
Tenzij dit echt nodig is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh en nog wat.
Een depressie is vaak ook een opstapeling van meerdere problemen waarvan e het overzicht verliest.
e vind dan dat het zo slecht gaat, dat je neit denkt dat het snel nog beter word. Vergeet niet dat je zelf degene bent die iets aan die problemen kunt doen, zelfs als je nog niet weet HOE, kun je ervoor kiezen wel te zeggen dat je een oplossing gaat zoeken. En dus niet zoals veel depressieve mensen doen: zeggen ik weet het niet meer ik weet het niet meer ik kan het niet meer ik doe het niet meer, en goh, waarom word het niet beter?
Niet lullig bedoeld, want ik ken het nog maar al te goed ;) Succes
xxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het is omdat je niet wil dat je ouders het weten dat je niet naar een psycholoog wil snap ik het. Maar als je dat niet erg vind dan zie ik eigenlijk geen reden in waarom niet.
Niemand hoeft het te weten, alleen je HuisArts maar die heeft toch zwijgplicht. Je ouders zullen het misschien te weten komen maar ik denk dat dit ook wel te voorkomen is. Blijf er iig niet te lang mee zitten want het zou heel vervelend zijn als je later tijdens studeren er last van krijgt waardoor je studie er onderlijd en dat is niet erg makkelijk! En waarom zou je langer depri door het leven gaan als dit niet nodig is?
en ook als je het niet zeker weet, psychologen zijn nooit te beroerd om je te helpen!: ) Heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Same shit here!

Antwoorden (7)

Naar een psycholoog gaan? Hoeft niet zo vaak kan 1x per 2 week.

Misschien kan het ook nuttig zijn om op te schrijven wat jou dwars zit, en dan bekijken waarom het je dwars zit en wat je er aan kan doen.
Depressie heeft vaak een dieperliggende oorzaak probeer die te vinden en daaraan te werken.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe iets waardoor je je ontspant, ga bijvoorbeeld lekker sporten of ga lekker naar de film. zorg voor afleiding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door naar je huisarts te gaan.van hem hoor je wel wat het beste voor je is.sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een proces. Bewustwording van je eigen (verkeerde/negatieve) gedachten en gedragspatronen, en hierin verandering brengen. Jezelf goed leren kennen zodat je weet wat wel/niet goed is voor je om te doen. Goed naar jezelf luisteren. Leven vanuit je eigen inzicht. Hierbij kan hulp handig zijn, bv. Psycholoog of mindfulness. Het is een proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt een depressie is: zorgen dat de oorzaak wordt weggenomen/behandeld. Door therapie, door medicijnen, of een combinatie van beide.
Als het om een dip gaat: zorg dat je goed (en regelmatig) eet, ritme in je dag hebt, elke dag flink in beweging komt en jezelf blijft voorhouden dat het overgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf eens nagaan wat de oorzaak kan zijn. Waarom heeft dit zo'n invloed op je gehad. Ga wandelen en sporten. Eventueel een gesprek met je huisarts en vraag hem of rationele therapie een oplossing kan zijn. Eventueel zal hij ook met medicijnen komen, maar een gesprek met een therapeut kan soms goed helpen. Een depressie heeft een lange tijd nodig om te ontstaan dus de weg terug duurt ook lang. Maar zoek hulp en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een depressie kom je af door allereerst te achterhalen waarom je je zo neerslachtig voelt, en waarom je dreigt het bijltje erbij neer te gooien.
Het kan zijn door dingen die je hebt meegemaakt, of iets waar je nog doorheen gaat. iets dat je altijd hebt gemist of juist wel hebt gehad maar verloren.
Het kan komen door gebrek aan zelfvertrouwen en tig andere dingen.
Het belangrijkste is dat je moet begrijpen dat het NOOIT zin heeft, om erbij te gaan zitten..

Ik ben zelf een behoorlijke tijd depressief geweest, suicidaal zelfs. Door trauma's, veel gepest, misbruik etc.
Weet dat je meer kunt dan je denkt, weet dat er zoveel mooie dingen zijn, ookal zie je ze even niet.
Weet dat het gaat om wat je wilt, en dat je daar komt op een goede eerlijke manier en wees trots op jezelf, zelfs als je fouten maakt.

Bij een depressie ben je geneigd alle negatieve kanten van dingen te zien, weet dat er ALTIJD een keerzijde aan zit en train jezelf om wanneer je iets negatief inziet, de positieve kant te bedenken, alsof het een spelletje is.

Geen fouten begaan is de grootste fout die je kunt maken, leer er van en ga verder. Blijf vooral niet stilstaan.
De puberteit is zwaarder dan je denkt, hoewel ik het natuurlijk niet toe wou geven destijds, waren er toch wel erg veel hormonen bezig me kop gek te maken!

Ik weet dus neit of je gewoon wat down bent, of da tje echt dingen hebt meegemaakt. als je echt met onverwerkte gebeurtenissen zit is het belangrijk dat je jezelf zo snel mogelijk de kans geeft die dingen toe te laten en te verwerken, en jezelf daar de tijd voor geeft.

En tot slot: zet je masker af, niet alleen hier maar overal. Wat er ook is, laat weten dat er iets is, sluit je omgeving niet buiten en geef ze de kans je te helpen. Hulp vragen is soms moeilijk maar als het nodig is is het nodig.
Ik wou nooit naar de psycholoog, ik had er uiteindelijk bi GGNET ook geen goede ervaringen mee. Uiteindelijk ben ik nu 20, ik loop weer bi een psycholoog, vriwillig. Omdat ze je meer kunnen leren dan je denkt (als je een goede hebt) en omdat wat extra hulp nooit kwaad bent. Als je naar een psycholoog gaat, vrijwillig nog wel. ben je niet gek, het is 1 van de verstandigste dingen die je kunt doen om erger te voorkomen.

Wees eerlijk, vooral tegen jezelf ;)
Ik had niet veel aan GGNET op me 14de, maar ik was niet geheel eerlijk tegen ze. Hun ook niet tegen mij, daarna heb ik het vooral zelf gedaan, als dat beter voor e werkt doe je dat. door veel met mensen te praten.

Succes! xxx