Is temazepam sterker dan oxazepam?

Ik heb zowel oxazepam als temazepam in huis en nu vroeg ik mij of of temazepam (bijv. 20 mg.) sterker is dan 20 mg oxazepam, of dat bijv. alleen de werking verschilt.
Beide zijn kortwerkende benzodiazepines
Ik heb nog andere medicatie die een wisselwerking hebben op beide. Oxazepam heb ik vaker genomen en dat gaat goed. Nu wil ik temazepam (van mijn partner) heel af en toe nemen en vraag mij dus af of dat mogelijk sterker is en dus af te raden is, of dat het qua stof gelijk is aan elkaar, behalve hoe snel de werking intreedt. Ik wil niet onbedoeld gaan overdoseren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is: ga verdorie naar een arts om te vragen of het een goed idee is om jou temazepam in plaats van oxazepam voor te schrijven, en blijf af van medicijnen die aan een ander zijn voorgeschreven! Dit is echt een héél slecht idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Suzy, neem nooit medicatie die aan een ander zijn voorgeschreven

Het beste antwoord

Nee, het verschil zit hem in de werking.
Van Temazepam en Oxazepam is bekend dat dit beide kortwerkende middelen zijn, waarbij vooral Temazepam wordt gebruikt als inslaapmiddel daar dit middel iets sneller werkt. De werking bij Oxazepam treedt iets later in en houdt ook iets langer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

persoonlijk zou ik bij Oxazepam blijven en niet gaan rommelen met andere medicijnen zonder toestemming van een arts. de sterkte ligt inderdaad aan het aantal mg. De werking verschilt niet veel maar als je ze beide neemt kan wel de wisselwerking versterken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me aan +!
temazepam is niet sterker dan oxazepam aleen wordt oxazepam gebruikt om rustig van te worden en als spierontspanner terwijl temazepam wordt gebruikt als inslaper. Ik zou zeerzeker geen temazepam gaan slikken vanwege de wisselwerking