Kan het gevaarlijk zijn om hard te persen ?

Ik heb vaak last van harde ontlasting en moet dan zo hard persen dat ik er een rood hoofd van krijg. Loop je dan niet het gevaar dat er een bloedvaatje in je hersens barst ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.6K
Kimath
13 jaar geleden
eet je voldoende vezels en drink je genoeg water? Dan gaat de ontlasting wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of drink elke dag een glas Roosvicee Laxo, dat helpt prima, en is gezond (vitamientjes en zo). http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?page=22

Het beste antwoord

Sowieso moet je even naar je voeding kijken; drink je voldoende water (en niet alleen bier en koffie en zo :) ) en eet je niet te eenzijdig en/of vezelarm? Dit kan schelen in je ontlasting. Als je er echt veel last van hebt is het waarschijnlijk niet onverstandig om eens met je huisarts naar je leef- en eetgewoonten te kijken. Wellicht kun je iets makkelijk veranderen waardoor je spijsvertering relaxter verloopt.

Wat betreft het persen: als je door het persen een rood hoofd krijgt pers je verkeerd. Wat de meeste mensen, en misschien jij ook dus, doen die zo "persen" is eigenlijk een ander soort persen, namelijk in feite je adem inhouden en proberen de lucht uit je longen te persen. Daar krijg je een rood hoofd van, maar daar worden je darmen niet van geperst dus het helpt niet echt bij ontlasting :) Let maar eens goed op jezelf: als jij je adem inhoudt tijdens het persen doe je 99% zeker dat.

Het juiste soort persen is persen met je buikspieren en andere spieren in je buikholte. Dat gaat het best als je erbij blijft ademen en er een soort 'ritme' in brengt. Het is wat moeilijk uit te leggen maar je zou het eens kunnen vragen aan een dame die al eens bevallen is. Die heeft namelijk waarschijnlijk instructies gehad over persen. (Je hoeft er natuurlijk niet bij te vertellen dat het voor jezelf is, maar je zou het uit interesse gewoon eens kunnen vragen van 'hoe zit dat nou met dat persen, dat heb ik laatst eens op TV gezien' of zo.)

Het kan ook helpen om je houding tijdens het poepen te veranderen: de meeste mensen (vooral westerlingen zoals wij) poepen in een stoelhouding op een toilet dat ook ongeveer in de vorm van een stoel is en laten daarbij al hun spieren slap worden. Daardoor moeten je darmen al het werk alleen doen, en dat kan je darmen irriteren en bovendien langer duren. De oorspronkelijke poephouding van de menselijke diersoort is: hurkend! Veel toiletten in Azië (en zeker Japan) zijn bijvoorbeeld ook een soort porseleinen schalen op de grond; daar hurken mensen meestal. Dit heeft voordelen: 1) je hebt automatisch je buikspieren nodig dus persen gaat makkelijker, 2) de neiging om rustig te blijven ademen is groter, 3) je billen gaan wijder open, zodat minder poep eraan blijft kleven en je minder hoeft af te vegen/spoelen.Wat je bijvoorbeeld eens kunt proberen is een krukje of omgekeerde emmer voor het toilet zetten, daar je voeten op en knieën omhoog, en dan je kin naar je knieën buigen. Beetje dubbelvouwen. Probeer het eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan zo'n antwoord heb je wat. 10 punten voor jou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord ! +10

Andere antwoorden (7)

Kan altijd.
Beter is je te focussen op hoe je je ontlasting zachter krijgt.

In ieder geval: elke dag vier bekers water drinken. Na iedere plas een glas: makkelijk te onthouden zo!

Neem een plak snijkoek bij de koffie.

Lekker en regelmatig bewegen, lopen, wandelen. Vooral bij een zittend beroep.

Let op je voeding. Zet die darmen aan het werk. Bruinbrood in plaats van wit. Appel elke dag.

En ga 's avonds even rustig op de wc zitten. Misschien als je de tijd neemt, gaat het wat soepeler...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag was of het niet gevaarlijk is hard te persen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heb ik gelezen. Heb ik op geantwoor kan altijd. Als je echt loeihard zit te persen, da's niet echt goed..
En de rest van de tips is gratis! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt last krijgen van aambeien. Misschien niet gevaarlijk maar wel ongemakkelijk - van jeuk tot pijn. Als je wilt weten wat het precies is, even googlelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, en volg bovenstaande tips op, helpt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja, aambeien door hard persen. heel vervelend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na elke plas een glas? Dan zou ik minstens 10 liter water per dag drinken... lol
Als je echt heel hard perst kan het echt gevaarlijk zijn. Een bloedvaatje kan knappen en daardoor bloed via je oren stromen. En na heel veel bloed kun je doodgaan. Zo is iemand doodgegaan die iemand van me klas kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je daar een zwakke ader hebt zitten kan dat ja, maar over het algemeen komt dat niet vaak voor hoor.

het risico zit m meer in obstipatie en aambeien.

het lijkt me verstandig om je voedingspatroon te bekijken. krijg je genoeg vezels binnen en drink je genoeg.

gezond is het niet als je vaak last hebt van harde ontlasting, dat is 1 ding wat zeker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij helemaal aan bij het antwoord van Bestevaer, maar wil er graag nog iets aan toevoegen:
(Te)veel persen kan aambeien veroorzaken. Die zijn niet gevaarlijk, maar wel erg vervelend.

Wanneer je alle huis-tuin-en-keukenmiddeltjes hebt geprobeerd (m.n. veel drinken, vezels en bewegen) en zonder resultaat, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ta, gevaarlijk weet ik niet. Maar het is niet goed voor je i.v.m. kans op aambeien of andere irritatie van de darmen. Diverse tips zijn al gegeven om te zorgen dat de ontlasting wat zachter wordt.

Mijn tip: Neem vooral de tijd om te poepen. Neem iets te lezen mee, ofzo. Ontspan je, dus juist niet zo hard persen. Als het bij mij niet zo goed lukt wrijf ik rondjes over mijn buik (langs de linkerkant naar beneden, met de richting van de darmen mee) en dan komt het wat makkelijker op gang.

Het mooiste is als je lichaam in een ritme komt om rond een vast moment van de dag te ontlasten. Bij mij meestal 's ochtends vroeg, dan kan ik lekker de tijd er voor nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet, met een bevalling pers je nog veel harder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bevallen doe je niet dagelijks, poepen wel...
Het kan gevaarlijk zijn ja. Ik ken persoonlijk iemand die door te hard persen een hersenbloeding kreeg op 36 jarige leeftijd. Nou is die kans vrij klein en moet je wel een zwakke plek in je aderen hebben,maar niemand weet van zichzelf of ze wel of niet van die zwakke plekken hebben. Kans is niet groot,maar je vraagt of het gevaarlijk kan zijn. Ja het kan dus gevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Volgens deze site kan het ook voor sommige mensen zoals hart patiënten gevaarlijk zijn http://212.204.195.57/medicijn/html/inhoud.html?trefwoord=&hoofdstuk=5.8&letter=N&searchType=stof&prodId=352&aandoeningId=123&order=stof