Bloeduitstortinkjes tijdens het hardlopen, hoe komt dat?

Tijdens het hardlopen gister werd mijn bovenbeen eerst heel warm, en ging daarna jeuken. Thuis gekomen bleek dat er een groot aantal kleine puntbloedinkjes op mijn bovenbeen zitten. Ik voel er verder niets meer van, dus ben niet van plan daarvoor langs de dokter te gaan.

Hoe kan zo iets gebeuren? En is dit iets waarvoor ik misschien toch wel langs de huisarts moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als je hardloopt ,stijgt je temperatuur, je lichaam kompenseert dit ddor te zweten ook word je bloed dunner door je temperatuursverhoging, ( mensen kunnen sneller een bloedneus oplopen en je bloed iets langer dan normaal) op het moment dat je gaat krabben terwijl je bloed dunner is is het mogelijk dat je daardoor kleine bloeduitstortinkjes ziet.
Persoonlijk heb ik dit ook wel aan de hand gehad, ging vanzelf weer weg.

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Puntbloedinkjes (of petechien) hebben te maken met de stolling van je bloed en ontstaan op plekken waar de druk het grootst is.
Petechien kunnen wijzen op een tekort aan trombocyten (stollingsplaatsjes). Dit kan o.a. worden veroorzaakt door een tekort aan vit B12 of Foliumzuur, wat redelijk eenvoudig is te behandelen door je huisarts.
Een tekort aan trombocyten kan helaas ook wijzen op bijv hersenvliesontsteking of leukemie.

Dit is misschien niet een antwoord waar je erg vrolijk van wordt, maar des te meer een reden om toch een bezoekje te brengen aan je huisarts.
Deze kan dmv bloedonderzoek testen of jouw puntbloedinkjes al dan niet onschuldig zijn en zo nodig een behandeling starten. Doen hoor!!
Check onderstaande link voor extra info.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjessss +!
Ik zou zeker naar je arts gaan!
Welke kleur heeft het?
Kun je het weg drukken met een glas?
Vol je je ziek?
Ik zou toch een bezoekje brengen.. Je betaald immers voor zorg, dus zelfs wanneer je iets raars ziet kun je er zo heen!

Succes!

Toegevoegd na 15 seconden:
Voel*