Ik slik antideppresiva moet ik dat helemaal zelf betalen ?

Heb namelijk een hoge rekening ontvangen , moet ik die helemaal zelf betalen ?

Toegevoegd na 35 minuten:
Heb een rekening ontvangen van 473euro , hoe moet ik dat dan decclarenen bij de verzekering ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (7)

Kijk in de polisvoorwaarden, of neem contact op met je verzekeraar. Check of je een dure (echte, zoals Prozac) soort hebt, of een goedkope vervanger. Als je een dure hebt, zou je kunnen vragen bij de arts of je niet een goedkopere mag gebruiken.
Het verbaast me overigens, van die rekening. Of moet je die dan zelf weer indienen bij de verzekeraar? Maar ik dacht dat deze medicatie doorgaans wel vergoed werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste medicatie-onkosten tot 175, 00 euro zijn voor eigen rekening. Een verkapte hogere zorgpremie, eigenlijk. Dus deze rekening zal er nog onder vallen.Tot je die 175 euro hebt bijbetaald, dan gaat het vallen onder de vergoeding van je ziektekostenverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er net aan of je een ' natura-' of 'restitutie' zorgverzekering hebt.
Bij natura betaalt de verzekeraar rechtstreeks aan de zorgverlener en bij restitutie krijg jij de rekening en moet deze voorschieten en vervolgens de kosten declareren bij de verzekeraar. Die betalen jou dan het voorgeschoten bedrag terug. Vaak is de uiterste betaaltermijn waarop de rekening betaald moet zijn, ruim genomen en kan je de rekening zelf rechtstreeks naar de verzekeraar sturen.
Het kan ook zo zijn dat de antidepressiva die jij slikt, niet vergoed worden omdat er een goedkopere versie van is.
Effexor bijv. daar is een veel goedkopere vorm van met dezelfde hoofdbestanddelen en heet Venlafaxine. Scheelt een hoop geld en helpt vaak net zo goed. Meestal wordt dat echter aangekondigd door de verzekeraar of apotheek en heb je zelf de keuze of je die duurdere wilt. Die moet je dan wel zelf betalen en krijgt het geld niet terug. Als ik jou was, belde ik even met de klantenservice van je zorgverzekering en even vragen hoe de vork in de steel zit. Vaak kan je de polisvoorwaarden op internet ook nakijken en vragen stellen.
amc
12 jaar geleden
Ik zou gewoon een declaratie indienen bij de verzekering. Dan zoeken zij wel uit in hoeverre dat vergoed is. Dat is voor jou gemakkelijker dan in de polisvoorwaarden gaan kijken en zij hebben er zo wie zo meer verstand van.

Je kunt op de website vast wel vinden hoe de declaratie ingediend moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan een rekening vh eigen risico, omdat de meeste medicijnen vergoed worden vanuit de basisverzekering.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat antidepressiva, net zoals tranquilizers, niet zomaar meer worden vergoed vanuit de basisverzekering.
Vraag het aan je apotheker, of als je dat niet wilt of durft, ga naar de website www.medicijnkosten.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaald dingen die je nodig hebt qua zorg, dus ook medicijnen volgens mij gewoon tot een bepaald bedrag, de rest wordt vergoed. Ik zou hier zeker even achter aan gaan.
Maar is het echt een rekening die je moet betalen? Van de orthodontist kreeg ik bijvoorbeeld ook altijd hele dure rekeningen terwijl het wel vergoed werd...
Volgens mij worden antidepressiva zoals prozac en citalopram wel vergoed. En zeker niet opeens andere gaan gebruiken, dat is niet goed voor je om dat opeens te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er ook aan wie ze voorschrijft. Als een psychiater dat doet zet hij er een code bij zodat je niet zelf hoeft te betalen.
Muv eigen risico natuurlijk.