Wat gebeurt er als je na bijvoorbeeld een ongeluk in het ziekenhuis komt en bloed nodig hebt, maar je bloedgroep niet bekend is?

Krijg je dan standaard bloed met bloedgroep 0 of kunnen ze even heel snel testen welke bloedgroep je hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Ja hoor, ze gaan je heel snel testen welke bloedgroep je hebt. Dat is zo gebeurt, en belangrijk genoeg om eerst te testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als mensen op straat leeg liggen te bloeden dan? gaan ze eerst met bloed ergens testen wat ze moeten hebben en dat de goede uit het schap pakken? of redden ze met een zoutoplossing wat er te redden is en gaan met spoed naar het ziekenhuis om een zak AB+ eraan te hangen en kunnen dan testen op hun gemak.
als er geen tijd is om het te testen krijg je bloedgroep AB+ want dat is altijd goed.

Toegevoegd na 6 minuten:
fysiologische zoutoplossing word gegeven tussen spoed en bloed om de vitale functies op gang te houden en een shock mogelijk te voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met AB+ kan bloed van iedereen ontvangen, maar aan niemand, behalve AB+, doneren.
Als er tijd is om de bloedgroep te testen, zal dat zeker eerst gebeuren. Als er dat niet is, krijg je bloedgroep 0- toegediend. Deze staat bekend als de algemene donor, omdat iedereen deze bloedgroep kan ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt er dan niet altijd bloedgroep 0 gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso omdat dan alleen mensen met bloedgroep 0 bloed zouden kunnen geven, en ze daardoor een erg kleine bloedvoorraad zouden hebben.
Men zou ook het volgende kunnen doen.
Er zijn ook alternatieven voor transfusies van donorbloed:

Voor het aanvullen van bloedplasma, dat bij een bloeding verloren is gegaan, gebruikt men al tientallen jaren zogenaamde kristalloïden, zoals 'Ringers lactaat', of colloïden, zoals 'Dextran' of 'Hetastarch'.
Voor het zuurstoftransport kan een PFC-emulsie (perfluorcarbonverbinding) worden ingespoten.
Bij "autotransfusie" wordt enige tijd vóór de operatie bloed afgenomen van de patiënt, zodat dit later eventueel kan worden toegediend.
Op termijn zou Fluosol gebruikt kunnen worden als volledig alternatief, een 'kunstbloed' waarop een mens 72 uur zou kunnen overleven. Dit laatste product is nog steeds sterk in ontwikkeling en kan de huidige bloedproducten (nog) niet vervangen.
Bronnen: