als je op een achterkant van shampoo enz. kijkt bij ingredienten kan ik nooit parabenen vinden heten ze echt zo of anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is nogal wat te doen over parabenen. Het is een stof om bijvoorbeeld cremes langer houdbaar te maken.

Eigenlijk is de stof niet echt heel goed onderzocht in hoeverre het schadelijk is.

Volgens een vakblad wat ik een keer gelezen had (bron weet ik niet meer sorry) is het in een hele kleine hoeveelheid niet schadelijk. Men schijnt er echter veel te veel van te gebruiken wat helemaal niet nodig schijnt te zijn. Maar nogmaals echt goed onderzicht is het niet. Tenminste toen ik het las was ik niet overtuigd

Wil je dus het zekere voor het onzekere nemen dan kun je besluiten geen spullen te kopen waar het inzit.

Meestal als je ziet methyl of propyl of butyl of benzyl dan kun je ervan uitgaan dat het om parabenen gaat. Je hebt namelijk verschillende parabenen.

Waar je zeker voor uit moet kijken want dat is troep dat is: Methylchloroisothiazolinone en quarternium-15

Dus overal waar methyl voor staat! Nu je kunt zelf kiezen. Ik hoef t dan niet.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superantwoord op ook een hele goeie/leuke vraag trouwens. Dikke +
Vaak is het een lange ingewikkelde naam.
Bijvoorbeeld methylparaben of propylparaben (even van een fles bodylotion overgeschreven).
De meningen zijn heel erg verdeeld over hoe schadelijk het is, het zou bij veel gebruik huidkanker opwekken.
Het is niet zeker, maar kiezen voor producten zonder parabenen is altijd verstandig, gewoon voor de zekerheid.
Met shampoo spoel je het er trouwens direct weer uit, net zoals op een gezichtsmasker. Als het gaat om producten die op de huid blijven en er dus intrekken, is het belangrijker om er op te letten.