Vermindert sommige antibiotica de werking van de (anticonceptie) pil? En is je arts/apotheker daar wel duidelijk over?

Ik vind dat artsen en apothekers hier heel onduidelijk over zijn. Ik slikte antibiotica ivm een blaasontsteking en zowel de huisarts als de apotheker hebben niet gezegd dat dit de werking van de pil verminderde. Ze zijn toch verplicht om dat erbij te melden??
Ik kwam er een paar weken na de kuur achter (las het toevallig op internet) en heb toen de doktersassistente gebeld om het na te vragen, zij zei dat het niet waar was en dat het geen kwaad kon. Toen ik het voor de zekerheid ook nog eens navroeg bij de apotheek hebben ze het opgezocht en het kon wel degelijk kwaad!
In de bijsluiter stond hierover niets vermeld, terwijl je dat wel zou verwachten.

Vandaag heb ik een ander antibioticum gehaald, waarvan deze keer de arts zei dat het invloed had op de pil, maar de apotheker gaf aan dat dit niet waar was en dat het geen kwaad kon. Ik vind dit heel erg raar...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je boosheid, maar je geeft zelf het antwoord al.

Antwoorden (6)

Ja antibiotica kunnen invloed hebben op de werking van de pil, maar eigenlijk geef je in de uitleg al precies het antwoord op de vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

En uit eigen ervaring kan ik vertellen: Toen ik na een vaccinatie tegen Rabius (hondsdolheid) gekregen had. Kreeg ik een heftige anti-biotica kuur en mijn lichaam begon weerstand op te bouwen tegen de medicijnen die ik om redenen slikte...

Geen prettige ervaring. En alleen jammer dat ik er na maanden met toeval achter kwam dat ik me daarom al heel lang beroerd voelde...

Mijn huisarts is er vanuit gegaan dat ik door die heftige anti-biotica tegen drie dingen immuun ben geworden. Waaronder de soort medicijnen die ik toen slikte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bekend dat antibiotica de werking van de anticonceptiepil verminderd. Om hier geen risico's in te nemen kun je het beste, altijd als je deze twee tegelijktijdig gebruikt, extra voorzorgsmaatregelen nemen. Zo hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enen goede kennis van me is toch zwanger geworden na een antibiotica kuur nodig voor een blaasontsteking!
De anticoncoptiepil werkte dus niet naar behoren.
Een schande dat er zo makkelijk met deze inf. om wordt gegaan, het is niet niks, ongewenst zwanger worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de ene antibiotica heeft dit niet ,en de andere wel. het ligt er aan welke je krijgt. met sommige antibiotica mag je ook niet in de zon? er bestaan zoveel soorten...als hij niet betrouwbaar is bij de pil vermelden ze dat altijd er bij, of er zit een sticker op of het staat in de bijsluiter. lijkt mij allemaal vrij logisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens dat dat beter verteld moet worden want het is wel degelijk waar en ook verklaarbaar. Antibiotica kan namelijk op je darmflora werken waardoor je aan de diarree kunt raken en de pil minder goed wordt verwerkt