wat zijn de beste tijden om te eten? en hoelaat kan je de laatste maaltijd eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Het beste is om drie hoofdmaaltijden per dag te eten, verdeeld over de dag. Ze mogen alle drie ongeveer evenveel calorieën en noodzakelijke voedingsstoffen bevatten. Het is aan te raden om tussen de hoofdmaaltijden door ook iets te eten omdat een langdurig lege maag hongergevoel geeft. dat kun je beter voor zijn met een handje noten, een boterham of een stukje fruit, waardoor je makkelijker ongezonde dingen als snoep kunt weerstaan. Bovendien voorkom je ermee dat het lichaam in de spaarstand gaat staan waardoor ingenomen calorieën makkelijker in lichaamsvet worden opgeslagen. Hoe laat precies je voor het slapen iets eet en hoeveel is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Over het algemeen is een lichte maaltijd geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolhydraten in je bloed bestaan niet meer uit aardappelen, peulvruchten en bruinbrood maar uit enkelvoudige suikers, net als de eindproducten van snelle koolhydraten. Die laatste hoeven nauwelijks tot niet afgebroken te worden en worden dus sneller opgenomen in het bloed. Waarschijnlijk bedoelde je dat? Daarna zal die bloedsuiker zo goed mogelijk op een aanvaardbaar niveau moeten blijven door die suikers te verbranden, op te slaan in de vorm van glycogeen of van lichaamsvet. Eiwitten kunnen heel goed in brandstof worden omgezet, hetgeen gebeurt bij onvoldoende aanvoer van andere brandstoffen. Desnoods wordt het eigen spierweefsel hiervoor gebruikt, o.a. omdat de hersenen niet zonder glucose kunnen. Ik ben het zeker met je eens dat het verdelen van de benodigde eiwitten over een etmaal voordelen kan hebben. Het is helemaal volgens de principes van paleo, omdat de mens als jager-verzamelaar, zoals 'we' kort geleden nog leefden, eiwitten eerder verdeeld en in kleine hoeveelheden naar binnen werkten, bijvoorbeeld met insecten, en slechts sporadisch in de vorm van grote dieren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit advies is al heel lang achterhaald.
Door dit advies zijn we met zijn allen juist veel te zwaar geworden met bijna een obesitas epidemie tot gevolg en o.a. een diabetes type 2 epidemie tot gevolg. De in het advies genoemde "spaarstand" is een mythe. Die bestaat gewoonweg nietvwn al helemaal niet binnen een dagm
. Luister naar je lichaam, eet wanneer je er behoefte aan hebt en eet juist niet wanneer je geen trek hebt.
Sla gerust een maaltijd over, tenzij dat om medische redenen niet wenselijk is. Eet minder koolhydraten en meer "echt" eten

Andere antwoorden (4)

de een zwwert bij dit, de ander bij dat. Beste tijden.. minimaal 3 keer per dag een maaltijd nuttigen, en de laatste 1/2 uur voor het slapen gaan niet eten lijkt het algemene advies. Echter, kijk naar spanjaarden en Fransen, welke zeer laat eten, en die diners leiden in mijn ervanring vaak tot het direct slapen gaan na het eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat het ook goed is om meerdere malen per dag te eten. In de vorm van: 's ochtends goed ontbijten, tussen 11 en 12 wat, tussen 13 en 14 wat en tussen 15 en 16 wat. Ten slotte avondeten en inderdaad zoals Jelle zegt een half uur voor het slapen maximaal iets eten. Dit eetpatroon zou voorkomen dat je tussendoortjes neemt zodat je minder snel aankomt dan wanneer je maar drie keer per dag wat eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst een interview met een wetenschapper gelezen. Hij zei dat het menselijk lichaam net een auto is. Zolang je maar af en toe wat in de tank stopt, maakt het niet uit hoe vaak en wanneer je dat precies doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kan ik dat verhaal vinden en om welke wetenschapper ging dat? Volgens die redenering zouden we eens per één à twee dagen alleen maar energieleverende voeding hoeven te 'tanken', eventueel zelfs beperkt tot koolhydraten. De praktijk is dat we meer dan dat nodig hebben maar ook dat de manier waarop we die 'brandstof' naar binnen kieperen van onderschat belang is. Malcolm Kendrick toont in 'De Cholesterolhype' aan hoe desastreus zo'n leefwijze is. Zou je voor de aardigheid eens moeten lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Vuurzwaard: Natuurlijk, de mens is een soort allesbrander, terwijl de auto op slechts een beperkte selectie brandstoffen werkt. De gemaakte vergelijking goldt ook alleen voor de hoeveelheid en het aantal keren dat je er brandstof ingooit. Zolang er maar voldoende in de tank zit, kun je blijven rijden. @Keesvi: De naam van de wetenschapper is Martijn Katan. Het artikel dat ik heb gelezen, stond in een blad, ik heb het nergens online terug kunnen vinden. Maar als je interesse hebt: hij heeft een boek geschreven getiteld 'Wat is nu gezond?', vol doorgeprikte mythes en feiten over voedsel. Een voorbeeld: Een broodje kroket is niet slechter dan een broodje kaas! Kaas is grotendeels verzadigd vet, terwijl het vet van een kroket beter is. Daarnaast bevat een broodje kroket minder(!) calorieën dan een broodje kaas. Bovendien zitten er in de kroket zink en ijzer en bevat kaas veel zout. Hij heeft ook nergens beweerd dat je alleen maar eens in de zoveel tijd een bepaald aantal calorieën naar binnen hoeft te werken (integendeel juist). Het enige wat hij op dat gebied zegt, is dat we niet zo hoeven te stressen over tijdstippen en dergelijke. Het belang van het ontbijt bijvoorbeeld is helemaal niet zo groot als men zegt. Het is wel zo dat mensen die hebben ontbeten iets alerter zijn dan anderen, MAAR het effect van 1 kop koffie is groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boekje: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/wat-is-nu-gezond-herziene-en-uitgebreide-editie/1001004006216357/index.html#product_description
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, met deze nuances kan ik het beter plaatsen. "Een appel is vooral gezond om wat er niet in zit", is ook een bekende uitspraak van Martijn Katan. Zijn twee voornaamste verdiensten waren (hij is met emeritaat) het aan de kaak stellen van transvetten en de gave om moeilijke materie op een eenvoudige manier uitleggen. Jammer dat hij vaak zo ongenuanceerd en ongefundeerd uithaalde naar mensen waar hij het niet mee eens was, zoals Gary Taubes en dat hij met calvinistische volhardendheid de vetfobie bleef verkondigen. Ik heb eerlijk gezegd meer op met professor Frits Muskiet, een iets minder bekende voedingswetenschapper uit Groningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, iedereen maakt fouten en zegt wel eens dingen die niet kloppen. Dat wil niet zeggen dat zijn overige werk niet goed is. Het is nl. allemaal wel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Jammer om dat allemaal weg te gooien vanwege een paar andere uitspraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook op die vergelijking van een kroket en een boterham met kaas valt wel wat af te dingen. Katan neemt aan (dat is onwetenschappelijk) dat verzadigd vet ongezonder is dan onverzadigd vet. Elimineer je die aanname dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat deze twee voedingsmiddelen elkaar niet veel ontlopen met een licht voordeel voor de boterham met kaas vanwege de vezels. Ik heb in ieder geval reden genoeg om ambivalent over de stellingen van Martijn Katan te oordelen. Onderstaand slechts een voorbeeldje. http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/katan_de_evolutie_en_de_zending/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vezels in kaas? Stel het zit erin, dan nog, er zitten weer andere dingen in een kroket, die ik al heb genoemd, die daar weer tegenover staan. Over dat artikel: Tja, je kunt niet overal verstand van hebben. Wel jammer dat hij dan dergelijke uitspraken doet. Maar toch, dat zegt niets over zijn kennis en kundigheid op voedingsgebied. Katan staat overigens niet alleen in zijn opvatting/kennis op voedingsgebied. Ik heb thuis ook een ouder boekje liggen over voeding, waarin ook vele mythen om zeep worden geholpen. Uiteindelijk maakt 't niet uit of je 't met hem (en anderen) eens bent of niet. Feit blijft dat er erg veel onzin over voeding wordt verkocht. Ook al maken ze een aantal fouten, ik juich al het goede onderzoek dat wordt gedaan en vooral het bekend maken toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vezels zitten in de boterham onder de kaas. Helemaal eens met je dat er heel veel onzin over voeding verkondigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval bevat een broodje kroket ook vezels natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, zeker volkoren. Maar een broodje kroket is natuurlijk iets anders dan een kroket. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, maar ik heb het vanaf het begin over een broodje kroket en een broodje kaas gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog eens even nalezen... Krijg nou wat. Dat doet Katan dus ook... Tja, ik heb het altijd idioot gevonden om zwaar gepaneerde voedingsmiddelen als kroketten en kibbeling ook nog eens met brood te eten maar ik geef toe dat het gedaan wordt. Eveneens geef ik toe dat Katan met zijn boek heel wat misverstanden over wat gezond voedsel is uit de weg ruimt. Laat onverlet dat hij een belangrijk misverstand laat bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt niet alles hebben he :P Beter wel een aantal aangepakt en een paar niet, dan helemaal niets. Welk misverstand is dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanname dat cholesterol een causale relatie heeft met hart- en vaatziekten. Katan is overigens lang niet de enige wetenschapper die deze fout maakt. http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/katan_de_evolutie_en_de_zending/ http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/vet_en_het_voedingscentrum/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante links. Ik kende de site al, maar met name de bovenste link komt met dingen die ik al wel half vermoedde, maar nog nergens onderbouwd zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vreet Foodlog, vooral omdat het blog gevuld wordt door mensen die heel goed weten waar ze het over hebben. Ben kort geleden nog naar een sessie in kasteel Groeneveld in Baarn geweest die verzorgd werd door Gerrit Jan Groothedde van Eetschrijven.blogspot.com, die zich heel af en toe op Foodlog manifesteert. Dat was erg gezellig, erg leerzaam, erg lekker en nog leerzaam ook. Het bevestigde mijn standpunt dat gezond en lekker eten prima samengaan. :-)
Dat hangt er helemaal van af wat je doel is. Als je eet om in winterslaap te gaan, zal je een ander patroon en andere voedingsmiddelen aanhouden dan wanneer je probeert af te vallen. Als je een marathon wilt gaan lopen, eet je ook weer anders dan wanneer je spieren wilt kweken. Ik ga er van uit dat je normaal leeft en er gewoon goed uit wilt zien en je goed in je vel wilt voelen zitten.

Eet gevarieerd en neem zo'n 5 a 6 kleinere maaltijden per dag. Begin goed met een koolhydraat rijk ontbijt. Neem na een uur of 6 geen koolhydraten meer.

Zorg bij elke maaltijd voor een goede portie eiwitten, ook de avondmaaltijden. Je mag dus vlak voor het slapen gaan rustig een bakje kwark eten, maar geen bruine boterham met kaas (die is dan weer wel goed voor het ontbijt) Dit mag zelfs nog om 1 uur 's nachts, geen enkel probleem...in tegendeel zelfs.

In het algemeen vet beperken en zoveel mogelijk onverzadigde vetten en essentiële vetten eten (essentiele vetten zijn nodig voor een goede soijsvertering en stofwisseling en zitten o.a. in noten, avocado's en olijfolie)

Naast deze basis veel groente en fruit voor de nodige vezels en vitaminen en je zult merken dat je je beter gaat voelen na een paar weken.

Op deze manier heb je geen honger en ben je niet geneigd om veel te eten (hele dag niks eten en dan twee volle borden bij het avondeten) Je zult waarschijnlijk de eerste weken op deze manier afvallen tot je op een nieuw en waarschijnlijk gezonder evenwicht bent. Bewegen is ook erg belangrijk, enkele keren per week sporten zorgt er voor dat je makkelijker vet verliest en je stofwisseling hoog houdt.