Zit er meer chloor in de zwembaden?

jemig was vandaag met de kleine man zwemmen. ben 3 keer onder water geweest (met open ogen)
en de fik stond erin. vroeger zwom ik uren lang en ook heel veel (misschien wel meer) onder water. altijd keek ik gewoon. maar dat was nu niet te doen.
stoppen ze meer chloor in de zwembaden??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik denk dat er idd meer chloor inzit nu ivm de vakantie periode dan zijn de zwembaden toch iets drukker en komt er meer vuil in de baden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na navraag bleek dit juist.

Andere antwoorden (4)

Dit heeft te maken met het zwembad waar je in zwemt en de hygiëne in dit zwembad. Sommige zwembaden hebben simpelweg meer chloor nodig omdat het anders niet hygiënisch genoeg is. Het ene zwembad heeft meer chloor dan de ander. Heeft niets met tijd te maken maar met plek dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk die hygiëne, en jammer dat het nodig is, maar zwembaden bevatten daar tegenwoordig inderdaad flinke hoeveelheden van, en gezond is het zeer zeker niet.

Vooral mijn jongste dochter werd van een half uurtje zwemles al ZO verschrikkelijk benauwd, dat ik tegenwoordig alleen nog maar met ze in natuurwater zwem. Jammer, want ze zijn er stapelgek op, en een enkele keer gebeurt het ook nog wel eens (dan maar een pufje extra), maar als je al die opheft over tere kinderlongetjes leest, dan zou je zwemmen en zeker zwemles toch ook wel eens heel erg ter discussie mogen stellen, dunkt mij.

Natuurlijk hebben de meeste kinderen er geen last van, maar dat geld voor wel meer ongezonde dingen. Toch weerhoud dat mensen er niet van het risico te minimaliseren. Zwemmen staat echter nog altijd erg hoog in het rijtje ´gezond´. In zwembaden is dat zeker niet altijd terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chloor in zwembaden is het probleem niet...

Het probleem dat je aan haalt is zoutzuur, fosforzuur en zwavelzuur die allemaal in (kleine) concentraties naast het chloor in het zwembad water zitten. En dit enkel en alleen omdat (chloor/zoutzuur) het hygiënisch moet zijn. Omdat het water shoon (chloor/zwavelzuur) moet zijn. Omdat het water gedesinfecteerd (zwavelzuur) moet zijn. En omdat de zogenoemde kalkaanslag (fosforzuur) op de tegels van het zwambad tot een absoluut minimum beperkt moeten zijn...

Maar dit is al sinds begin jaren '80 het geval. Alleen de zwavelzuur is er medio jaren '90 bij gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hoeveelheid chloor is oa afhankelijk van de vervuiling die gemeten wordandere factoren zijn de temperatuur en het te verwachten bezoekersaantal. daardoor is het mogelijk dat er vandaag meer chloor in het water zit dan gisteren of morgen. Vroeger werd er niet continu gemeten maar zat er veelal een standaart hoeveelheid in het water wat handmatig aangepast werd als de vervuiling opliep.