De ene mug zal meer vergif pompen dan de andere, dat lijkt me voor zich spreken.

Maar er is nog een belangrijke factor: je huid over je hele lichaam verschilt enorm in gevoeligheid. Je vingertoppen zijn bijvoorbeeld bijzonder gevoelig terwijl de huid op je onderrug minder gevoelig is. Dat komt vooral omdat de zenuwuiteinden die signalen van je huid doorgeven aan je brein op de ene plek veel wijder uit elkaar zitten dan op de andere plek. Op sommige plekken zal een muggenbeet dus veel meer kans hebben om precies bij een aantal zenuwuiteinden te zitten dan op de andere plek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beter gezegd: op de ene plek zullen met een muggenbeet meer zenuwuiteinden tegelijk geprikkeld worden dan op de andere plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je SadBunny. Je uitleg klinkt heel aannemelijk, zou goed kunnen.

Andere antwoorden (3)

Muggenbeten die sterk jeuken kunnen met een corticosteroïd zalf worden behandeld. Corticosteroïdzalf is vaak erg effectief in het bestrijden van de jeuk en hoeft niet langer dan enkele dagen gebruikt te worden. Ook lokale antihistaminica kunnen effectief zijn in het bestrijden van de jeuk en de zwelling. Wanneer er sprake is van een bacteriële infectie die de beet compliceert is behandeling met antibiotica zalf (bv. fusidinezuur) aan te bevelen. Bij een meer uitgebreide bacteriële infectie is het raadzaam om de arts te raadplegen omdat dan wellicht ook een systemisch antibioticum nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Inky: als je een tekst kopieert is het wel zo netjes als je de bron erbij vermeldt. Ik zal het voor jou doen:
http://www.huidinformatie.be/muggenbeet.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- : punt een is het een copypaste van een bron die niet vermeld wordt, en punt twee is het geen antwoord op de vraag.
Voor het bloed zuigen spuiten muggen een antico-agulant in om te zorgen dat het bloed niet direct stolt, zodat ze het kunnen opzuigen. Dat 'gif' zorgt voor jeuk en irritatie.
In de ene muggenbeet zal al wat meer van dat gif zitten dan in de andere. Daarom jeukt de ene beet meer dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha :-)))) Ja, wie weet..... Een heeeele grote mug zal ook meer van dat 'gif' kunnen spuiten zeker :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je dofa :)
En ik denk dat het ook per soort mug wel zal verschillen. Er zijn meerdere soorten muggen, en de ene zal meer jeukreactie geven dan de andere.