Een strontje is een ontsteking bij de wortel (follikel) van een wimperhaar. Door een bacteriële infectie ontstaat een zweertje dat lijkt op een puistje of pukkel. Meestal hebt u meerdere strontjes tegelijkertijd of achtereenvolgend. Dit komt doordat de bacterie die aanvankelijk één haarwortel infecteert, zich verspreidt en andere haarwortels ook infecteert.

U kunt een strontje behandelen door viermaal per dag gedurende ongeveer tien minuten een warm verband op het strontje te leggen. U maakt een warm verband door een schone doek in warm water te dompelen en vervolgens uit te wringen voordat u deze op uw oog legt. Het gebruik van een warm verband zal de pijn verlichten.

U moet het strontje niet uitknijpen om de pus te verwijderen. Laat het haarzakje uit zichzelf openbarsten en was daarna zorgvuldig uw ogen.

Als het strontje niet wil overgaan of als het steeds weer terugkomt, kan uw arts u een antibioticumzalf voorschrijven om op het ooglid aan te brengen. Een zeer hardnekkig strontje moet soms door de arts worden opengemaakt zodat de pus kan afvloeien.