Gekleurde vlekken en 'pixels' in het donker zien, wat is dit?

Ik heb vaak als het echt donker is en ik mijn ogen dicht doe, dat ik een soort groene en blauwe vlekken voor mijn ogen zie vliegen.
En soms zie ik ook rode stipjes, een soort pixels. Heeft dit met nachtblindheid te maken? Maar ik zie voor de rest wel prima in het donker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Wat je ziet is heel normaal. In het Engels heet het een closed-eye visualisation, of een closed-eye hallucination.

Daarvan bestaan verschillende vormen, elk met een eigen oorzaak. Ik verwijs je naar onderstaande webpagina: daar staat het veel beter uitgelegd dan ik het zou kunnen.

(Ik heb de Engelstalige Wikipedia gekozen in plaats van de Nederlandstalige, omdat daar een veel uitgebreidere uitleg staat.)
Cryofiel