Waarom krijg ik kippenvel als ik aan watten zit? vb; groot stuk wat uit een zak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Andere vraag, gaf antwoordman het antwoord:

Bambakomallophobia

Maar daar kan ik niet veel over vinden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat heb IK juist weer, als ik aluminiumfolie zie of eraan denk, dan krijg ik pijn in mijn tanden! Heel vreemd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@HijDieNietsWeet
Heb je er toevallig toen je klein was op gekauwd??? Sorry als ik nu pijn aan je tanden veroorzaak...

Het beste antwoord

Toch is dat vermoedelijk het goede antwoord. Bambakomallofobie is niet de meest bekende fobie, en ik zou ook werkelijk niet weten wat er de achterliggende reden van kan zijn, en alleen kippenvel heb je het ook niet in een ernstige mate, maar dat is dus de wetenschappelijke naam voor de angst voor pluizige katoen.
Bij heel veel fobieen kan ik me wel iets voorstellen bij het ontstaan, maar deze is me echt totaal onbekend -gelukkig, want ik maak nogal wat knuffelbeesten en kussens, dus heb regelmatig grote zakken vulling in huis.

Er is trouwens ook best veel over te vinden, maar niet in het Nederlands. Dat zegt denk ik voornamelijk iets over de zeldzaamheid van de aandoening. Maar als je googelt op bambakomallophobia (in het engels) krijg je heel veel links. Je bent dus zeker niet de enige.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien kan er een traumatische ervaring met een kussengevecht of een kapotte knuffel aan ten grondslag liggen ?? Sorry, dat klinkt een beetje grappig, maar het is een echte fobie en er zal dus ergens een echte aanleiding of oorzaak voor zijn, die ik echter nog niet kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heel raar, want ik gebruik gewoon die wattips, voor je oren. En ik heb verder geen hekel aan stoffen, katoen etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook een verschil tussen bambakofobie (angst voor katoen) en bambakomallofobie (angst voor pluizige katoen / watten / vulling. Ik ben nog aan het zoeken naar oorzaken, maar het komt ECHT heel weinig voor zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, mijn zus krijg kippenvel bij het bijten op een houten ijsstokje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal daar ook een nama voor zijn ?? Want dat schijnen ook meer mensen te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker ! Ik vind hier in elk geval Hylophobia of - beter vermoed ik - Xylophobia ; angst voor houten voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angst klinkt zo overdreven :P
Thanks voor zoeken;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft ook niet altijd een ernstige, storende angst te zijn, eerder een spoortje ervan. En wanneer het zo ernstig is dat het je dagelijks leven beheerst, DAN kun je pas van een echte fobie spreken. Zoals ik ook niet voor mijn lol naast een wespennest ga zitten, maar er ook niet onredelijk paniekerig op reageer als ik er in de verte een zie vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er al eens een vraag over gesteld, ik heb het bij het aanraken van fluweel, nu ik schrijf griezel ik er weer van....

Andere antwoorden (1)

Bovenstaande fobie zou het kunnen zijn, maar het kan ook met sensorische integratie te maken hebben.

Ik heb met kinderen gewerkt die een sensorische integratie stoornis hebben. Aardig wat van deze kinderen konden ook niet goed tegen bijv. heel zachte knuffelbeesten of juist heel harde stekelige voorwerpen, bij veel van deze kinderen was vingerverf echt een nachtmerrie.
Dat komt doordat de verwerking van, in dit geval tactiele, prikkel niet normaal verloopt. Ze zijn over- of juist ondergevoelig.

Jij kan dus overgevoelig zijn voor prikkels van hele zachte pluizige voorwerpen. In dat geval zou het niet alleen bij watten moeten voorkomen maar ook bij andere voorwerpen die bijna hetzelfde voelen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet erg te zijn, je kan het vermijden of er aan wennen. Zolang het je leven maar niet te veel beïnvloed.
Mocht dat wel het geval zijn, therapie is heel goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het beheerst mijn leven niet, en ik heb het overigens alleen bij watten. haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het klopt inderdaad dat er tegen dergelijke fobieen (waar die van dat ijslolliestokje ook onder valt) heel goed kruid gewassen is in de zin van gedrags- / confrontatietherapie. Als het vaak genoeg gebeurt, wordt het minder of gaat het over. Mijn jongste dochter is heel lang panisch geweest van ballonnen ; bleek te komen door die oude, beetje leeggelopen balonnen die in je handen weer opwarmen en uitzetten waardoor ze even lijken te groeien / bewegen. Na heel veel oude ballonnen is ze daar wel vrij makkelijk weer overheen gekomen. Maar die kon je echt rond haar derde niet meenemen naar een feestje hoor ; krijsen gewoon !