Mijn zoon (11mnd) heeft blauwe plekken circa een cm van de rand van zijn luier af. Is dit normaal?

Vandaag zag ik hele grote blauwe plekken op circa een cm afstand van zijn luier af in de lijn van de luier. Hij is er bewegelijk en vind het heel erg leuk om stoepje op en af te gaan, hij kruipt en loopt veel langs randen van van alles en nog wat. Ik werk in de kinderopvang, maar ben dit nog nooit tegen gekomen. Ik maak me erge zorgen, komt dit vaker voor?

Toegevoegd na 4 minuten:
Zijn luier is niet het probleem, het zit te ver van de luierrand af hiervoor. Als zijn luier te strak zit ziet ik een rode rand in zijn lies plooi. Dit probleem zit echt circa een centimeter ernaast, eigenlijk geen luier contact. Tevens zitten zijn kleren lekker ruim, deze zijn in de juiste maat.

Toegevoegd na 1 uur:
Het zit aan de binnenkant van zijn been. Zijn ene been heeft een blauwe plek die erg donker is en circa 3 cm lang en een halve centimeter breed. De andere kant is minder donker en 5 cm bij 3 cm. Als ik op de plekken druk krijg ik wel een reactie van hem, niet zo zeer dat het pijn doet, maar hij merkt wel dat het anders aanvoelt.

Toegevoegd na 1 uur:
mijn kind gaat naar een gastouder, maar het is te lang geleden (afgelopen donderdag) dat die blauwe plekken vanaf daar komen.

Toegevoegd na 14 uur:
De huisarts zei dat de blauwe plekken waarschijnlijk van het klauteren zijn. Omdat hij geen koorts heeft, goed eet/drinkt en gewoon vrolijk is en speelt is er geen acute zorg. Het werd wel in zijn dossier vermeld en ik moet het natuurlijk in de gaten houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie past op je zoon als je werkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twilletje, plaats je op deze pagina de uitleg van de arts? Want nu ben ik toch echt nieuwsgierig wat de oorzaak van die blauwe plekken zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar met die rakkers, he. Heeft hij zich waarschijnlijk pijn gedaan zonder te huilen. Gelukkig dat het niets erger is. Groetjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn, dat je laat weten dat het niets ernstigs is. Gelukkig!

Antwoorden (7)

Misschien zat de luier een keer te strak, of zat hij wel goed maar dat hij in bepaalde posities wel te strak zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grotere maat luier? Misschien zit deze toch iets te strak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de nodige ervaring en hebt al het mogelijke gecheckt. Ga voor alle zekerheid morgen even naar het consultatiebureau of langs de dokter.
Als de blauwe plekken zich in korte tijd uitbreiden moet je meteen contact opnemen met de Huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet. Ik heb ook in de kinderopvang gewerkt en heb dat ook nog nooit gezien.
Hij moet zich al ernstig bezeerd hebben om blauwe plekken te hebben. Dat had jij of je collega's wel opgemerkt.
Het kan onschuldig zijn, maar in jouw plaats zou ik er toch eens mee naar de huisarts gaan. Is het dan niets, dan ben je toch gerust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare vraag van mijn kant: heeft hij niet toevallig een nieuwe spijkerbroek aangehad vandaag? Ik heb ook wel eens vol verbazing staan kijken naar blauwe plekken bij een van mijn kinderen, tot ik er na een poosje achterkwam dat het afgegeven had van de kleren, in combinatie met zweet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je die vraag stelt, ik ken het verschijnsel, maar nee dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, jammer, want dat was natuurlijk wel fijn geweest.
Wanneer je kind verder levendig is, geen koorts heeft of op andere plaatsen blauwe plekken ontwikkeld, zou ik me geen zorgen maken. Mocht 1 van de andere zaken zich wel voordoen, even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt dus niet van de luier en een kind stoot zich ook niet op die plek. al helemaal niet aan 2 kanten tegelijk.

als ik jou was zou ik het maar in de gaten houden en als je twijfelt aan iets lichamelijks kan je de dokter er naar laten kijken (hiermee sluit je dus ook meteen iets uit zodat je verder kan kijken)

vraag voor alle zekerheid eens aan de gastouder of deze iets heeft opgemerkt. misschien kan je de reactie wat opmaken?

maar er voor alle zekerheid een foto van, wie weet komt het vaker voor en heb je het in ieder geval vastgelegd (datum ook noteren dus). je weet maar nooit.....