Wat gebeurt er met je hersene als je teveel gedronken hebt?

Mijn jongens drinken gelukig niet zoveel maar toch wil ik het weten. Ik heb wel eens gehoort dat je jezelf blind kan drinken. Mijn kinderen en ik zelf zijn drager van de ziekte van Leber.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Inderdaad kunnen mensen blind worden van het drinken van methyl alcohol, maar dat is een alcoholsoort die verboden is voor inwendig gebruik. Deze methyl alcohol komt dus niet voor in in Nederland gekochte drank, maar komt wel voor als drank wordt versneden met deze goedkope alcohol. Dit gebeurt soms in meestal armere landen. Je blind drinken met wat in Nederland wordt verkocht bij een café of slijterij kan bijna worden uitgesloten.
Het drinken van teveel alcohol is natuurlijk niet gezond en kan leiden tot allerlei nare gevolgen zoals opgesomd in het antwoord hierboven.
Voorzover ik weet is er geen verband tussen het drinken van alcohol en het doorgeven van de ziekte van Leber; dat is een genetische kwestie en je wordt er door getroffen of niet.
Ik hoop dat ik met dit antwoord iets van uw vrees heb kunnen wegnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Onze vier kinderen zijn drager van de ziekte van Leber, de dokter waarschuwde voor het gebruik van- en het werken met giftige stoffen. Vandaar.

Andere antwoorden (3)

Mensen die langdurig veel drinken gaan minder goed functioneren op het werk, in hun relatie en ook lichamelijk en geestelijk. Ontslag, werkloosheid, echtscheiding, dakloosheid, en lichamelijke ziekte (levercirrose, onevenwichtige voeding, organische psychosyndromen waaronder het Syndroom van Korsakov) komen veel voor.
Bovendien is ervan bekend dat je minder goed wordt in taal en spellen....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hersenen
Welke effecten heeft alcohol op je hersenen?
Drinken heeft invloed op alle hersenfuncties. Na het drinken van 1 à 2 glazen werken de hersenen al minder goed dan normaal.

Als je langdurig gemiddeld meer dan 25 glazen alcohol per week drinkt, loop je risico op hersenbeschadiging. Je geheugen gaat achteruit, het denken wordt vertraagd en je kunt je minder goed aanpassen aan nieuwe situaties.

De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers met wel 15% krimpen.

Korsakov
Jarenlang teveel drinken kan, zeker in combinatie met een tekort aan vitamine B1, leiden tot onherstelbare hersenschade. De meest ernstige vorm is het Korsakovsyndroom. Korsakovpatienten lijden aan:

■geheugenverlies
■verlies van het vermogen iets nieuws te leren
■en een gestoord begrip van tijd en plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er gebeurt niets meer.
niets is zo hersenloos als drinken