Empathie betekent: intens meeleven; het zich verplaatsen in de gevoelens van een ander, vermogen zich in anderen in te leven.

Als je dat kunt dan heb je empathie, of empathisch vermogen.
En dat betekent dat je empathisch bent : met inlevingsvermogen.

Op zichzelf is dat een goed eigenschap die maatschappelijk gezien best gewaardeerd wordt.

Als het doorslaat naar TE intens meeleven, dan kan het lastig worden, vooral voor jezelf. Dan kun je de gevoelens van anderen niet los laten en dat kan dan weer negatief zijn voor jezelf.

Een gebrek aan empathisch vermogen betekent niet dat iemand zich niet probeert te verplaatsen in een ander.
Het betekent eerder dat hij of zij niet precies aanvoelt wat er precies in de ander omgaat. Maar daarom nog wel kan meeleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is juist zeer positief ! Waren er maar meer mensen zoals jij dan was het een stuk vreedzamer in de wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je empathie hebt, dan voel je met iemand mee of je voelt hem /haar aan. Je kunt je dan voorstellen wat iemand voelt. Dit is erg positief, want het betekent dat je iemand kunt troosten en vaak de juiste woorden vindt omdat je meevoelt. Iemand helpen en steunen is altijd positief!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand helpen en steunen is uiteraard positief, maar enkel als het gevoel een soliede basis heeft!
In de juiste balans is het zeer zeker positief
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar zeg je iets goeds: in de juiste balans: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 teveel meeleven kan voor jezelf behoorlijk negatief uitpakken.
Zeer zeker is het positief als je het niet overdrijft. Ik ken mensen die hypergevoelig zijn en menen het leed van de hele wereld op hun schouders te moeten nemen. Daar heeft dus niemand wat aan en zijzelf wel het allerminst want ze worden er somber van. In bescheiden mate met een ander meevoelen is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat héél negatief kan uitwerken: meevoelen met iemand die op drift is, zich laat meeslepen door vermeende bvb "bedoelingen" van anderen, erdoor aangeslagen is. Hiermee meevoelen betekent versterken van de leugen, het onware: komt héél veel voor, je helpt er niemand mee, vergroot enkel de leugen.