Waardoor kun je zo ontzettend opknappen van een hazeslaapje? Maar zit je overdag vaak stuk als je een nacht niet goed hebt geslapen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, das een goeie, heb ik idd last van, zou niet weten hoe het kan...+1

Het beste antwoord

Praktisch is het misschien niet, maar een kort dutje doen is het beste middel tegen de middagmoeheid.
Het telkens terugkerende suffe gevoel tussen één en drie uur ‘s middags moet veel mensen bekend in de oren klinken. Hoewel je een goede nacht achter de rug hebt, is het volkomen normaal dat je in de middag een energiedip ervaart. Britse wetenschappers hebben door middel van een kleinschalige studie onderzocht wat wij hier het beste tegen kunnen doen.Het onderzoek vond plaats onder twintig jongvolwassenen die gemiddeld iedere nacht bijna 7,5 onafgebroken slapen en dus een gezond slaappatroon vertonen. Alle deelnemers testten drie manieren om de vermoeidheid in de middaguren te tegen te gaan. De ene week hielden zij om half drie een middagdutje van twintig minuten, de volgende week dronken zij dagelijks om twee uur ’s middags een kop koffie met 150 milligram cafeïne en de derde week sliepen zij ’s ochtends anderhalf uur langer door.
Een kort dutje van slechts twintig minuten is al genoeg om de vruchten ervan te plukken. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen na een hazenslaapje van tien minuten een beetje opgefrist zijn, maar al gauw weer een slaperig gevoel krijgen. Ook een lange siësta van veertig minuten kon de middagdip niet verhelpen. Kies dus voor de gulden middenweg van twintig minuten om je ’s middags optimaal alert te voelen.

Op je antwoord over dat je stuk zit na een nacht slapen denk ik zelf omdat je als je een nacht niet goed hebt geslapen terwijl je dit normaal wel kunt, daar niet gewend aan bent dus je daardoor eerder moe bent.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een batterij hebt, die leeg is, kan het soms zo zijn dat er toch weer genoeg stroom in zit voor een laatste karweitje als je de batterij even hebt laten liggen.

Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is me al meer malen opgevallen.
Blijkbaar is het momentje rust een moment van heropladen.

Overigens werkt een hazeslaapje niet voor iedereen.
Ikzelf kan geen dutje doen, ik word dan nog veel moeier wakker dan voor die tijd. Een dutje van 20 minuten zorgt dat ik daarna helemaal brak ben en niets meer kan.

Dus ik kan juist beter doorstomen en die dip proberen te negeren, veel koffie en wat frisse lucht helpt dan ook.

Maar een tukkie doen is killing in mijn geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb gehoord dat van een hazeslaapje(niet langer dan 30 minuten) je hersens rust krijgen.
maar als je langer dan een half uur slaapt dan slapen je hersens ook maar je komt dan in een hele diepe slaap. Waardoor je meer moeite hebt met wakker worden.
Weet niet helemaal meer hoe het zit.