waarom hoor harder/luider met één oor dicht.

als ik 1 oor dicht doe (bijvoorbeeld in een rumoerige ruimte), hoor ik dingen veel luider, wat ik eigenlijk best raar vind. Want als je één neusgat dicht doet, ruik/adem je toch ook niet beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet t antwoord niet, maar stel: je bent in een discotheek met luidde muziek, iemand praat tegen je en je verstaat er geen fluit van. Houd dan met je vinger je oor dicht waarin die persoon praat en je hoor hem wel!! Ik heb dit effect tijdens mijn werk in het gelredome ontdekt, daar moest je oordopjes in tegen het geluid, de muziek klonk zachter, maar de gasten waren normaal te verstaan... Ik ben benieuwd (ik hoop het) of je hier nog een wel goed antwoord op krijgt wat ik wil ook wel ewten hoe t nou werkt.

Het beste antwoord

het is niet helemaal waar wat je zegt. Dit is iets wat blinden bijvoorbeeld hebben.

Doordat je een ding minder doet, zoals blinden, doen de andere zintuigen het beter omdat je daar dan meer op focust.

Een blinden hoort en voelt meer/beter dan een niet gehandicapt persoon.

Het heeft te maken met focus. Je hersenen geven 100% aan alle zintuigen. Je hebt er 5. dus dat is ongeveer 20% ieder. Doordat je niet meer kan zien hou je er 4over. Dan heeft elk zintuig meer focus, en krijgt ieder 5% meer aandacht, maakt dat 25% aandacht per zintuig.

Zo zit dat :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: Wat je fout hebt.. Je hoort beter omdat je minder goed ziet (je ogen zijn dicht). dit zijn twee verschillende zintuigen en daarvoor geldt wat ik hierboven zei.

Je neusgaten zijn samen één zintuig. Daarvoor geldt bovenstaande niet. Daarin heb je gelijk, je ruikt niet beter. Stop je met ruiken, dan zou het theoretisch zo moeten zijn dat je beter hoort/ziet, al klinkt dit onlogisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heb je me verkeerd begrepen:
kijk, als ik in een klas met veel lawaai één oor met mijn hand dicht hou, dan hoor ik met mijn andere oor luider, je hoort dan het geluid ook een beetje in je oor trillen (weergalmd ook een beetje). het kan ook zijn dat het zo lijkt, maar misschien moet je het zelf eens testen in een lawaaierige ruimte. maar, ik snap je uitleg over het blind zijn wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de vraag idd niet goed gelezen/begrepen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb tot 4 maal 'oog' gelezen, inplaats van oor. In dit geval zou ik het ook niet snappen. Héél misschien geldt wat ik hierboven zij ook qua oren, integenstelling tot je neusgaten.. maar dit betwijfel ik. Wat misschien kan zijn.. Draai jij je hoofd als je dat ene oor dichtdoe? Oftewel het 'open oor' richting het lawaai? Dat zou kunnen zijn, mja dat hoef je niet te vragen neem ik aan. Dus bij deze... op het stuk betreft blinden na.. weet ik het niet. sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD kan gebeuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Blackvibes ach, dat maakt niet uit. zoals chelsea16 zei: kan gebeuren ;) maar toch bedankt dat je probeerde te helpen.