Als je huisarts vermoedt dat er iets met je longen zou kunnen zijn (hoeft natuurlijk niet perse astma te zijn), dan stuurt hij je door naar de specialist. Afhankelijk van je leeftijd, kinderarts of longarts.
Die kan een longfunctieonderzoek laten doen. Dan moet je in een soort slang blazen, en dat wordt gemeten door een computer. Kracht en inhoud. Die test wordt dan nog een paar keer gedaan, en dan dienen ze je stoffen toe die een mogelijke allergie opwekken, en dan kijken ze of je daar op reageert.
Een paar weken later moet de test dan nog een keer, en dan leggen ze al die gegevens bij elkaar en komt er een diagnose.

Maar vaak weet je het zelf al wel. Benauwdheid, kortademigheid, allergie, dat zijn geen dingen die je niet in de gaten hebt. En het zit ook vaak in de familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan moet je bij de dokter testen doen.
Die meten de long in houd, doormiddel van die gegevens bepalen ze of het astma bronchitis of iets anders is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je naar de longarts gaan, ik weet niet meer hoe hij heet, maar longarts ofso, en dan moet je testjes doen, moet je heel de tijd in en uit blazen, en een keer heel hard blazen, dat geeft degene dan wel aan. Op de computer kun je aflezen of het goed is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij astma heb je last van benauwdheid. In eerste instantie ga je naar de huisarts. Sommige huisartsen hebben de mogelijkheid zelf testen te doen.
Zo niet, dan word je doorverwezen naar een specialist: een longarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Astma zou hebben heb je last van volgende verschijnselen:

Astma wordt gekenmerkt door aanvallen van beklemming en benauwdheid in keel of borst met een gevoel van verstikking, moeizame piepende ademhaling, waarbij vooral de uitademing moeilijk is en hoestbuien optreden.

De in aanvallen optredende vernauwing of afsluiting van de kleinste vertakkingen uit zich altijd in een bemoeilijkte uitademhaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je testen bij de dokter