Waarom eet ik opeens zo veel??

Elke zondag eet ik bij mijn opa. Gewoon 1 bakje met patat, oorlog. Nu eet ik er gewoon 2. Mijn nichtjes eten mee, dan eet ik hun patat op, omdat hun een kleine patat al te veel vinden. (Ze zijn 11-14 jaar). Ik eet thuis ook veel. Normaal at ik 1 fruitreep en 1 boterham 's ochtends en nu opeens 3 en 2 boterhammen. Waarom eet ik opeens zo veel? Ik sta nu alles naar binnen te slokken! Straks word ik dik. (Als deze info nodig is, ik ben 1.65 en 12,8 jaar oud. Ik weeg nu 48 kg).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je zit in de pubertijd. Je lichaam maakt nu veel veranderingen door en dat kost energie. Je groeit, over komt haar te zitten, je bent bezig met de ontwikkeling van jongen naar man/meisje naar vrouw. Door deze groei heeft je lichaam nu eenmaal wat meer voedsel nodig om dit te kunnen blijven doen. Maak je niet druk dat je dik wordt, want hoewel je misschien meer eet, verbrandt je lichaam in deze periode ook meer. Dit is normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zit nog volop in de groei en dan heb je veel brandstof nodig. ook is je lichaam nog aan het veranderen. misschien ben je veel meer gaan bewegen en heb je daardoor meer voedsel nodig? let op dat je niet te ongezond eet neem liever een boterham extra als een patatje.zolang je gezond eet en als je dan honger hebt lekker fruit of zo pakt kan het niet zoveel kwaad . kom je nu ineens erg veel aan dan moet je echt minder gaan eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft er niet bij of je een jongen of een meisje bent. Maar afgaande op de informatie die je in jouw vorige vraag over je lengte gaf, kunnen wij concluderen dat jouw groeispurt is begonnen. Logisch dat je dan meer brandstof nodig hebt. Kijk maar eens op de site van het Voedingscentrum, dan kan je nagaan hoeveel calorieën een jongen of een meisje van bijna 13 nodig heeft: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/hoe-eet-ik-niet-te-veel.aspx
Amadea
13 jaar geleden
Een kleine toevoeging op bovenstaande antwoorden: als je sinds kort nieuwe of andere medicijnen bent gaan slikken, kun je daar ook bijwerkingen van hebben. Als dat bij jou het geval is, moet je het met je huisarts bespreken of jezelf toch op terug op je oude dieet zetten.

B.v. allergiepillen staan er om bekend dat je er eetlust van krijgt, maar ook bepaalde medicijnen tegen ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je honger hebt
Het koude weer heb je meer nodig
Normaal te weinig
Je bent in groei