Wond laat vocht los.

Waarom laat een wond op mijn knie, schaaf wond, vocht los, en hoe kan ik dit stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

Geeft niets, dit hoort bij de genezing.
Probeer de wond zoveel mogelijk aan de lucht te laten drogen, aan een schaafwond hoef je na het schoonmaken ervan (dit kan gewoon met water) en daarna droog deppen, niets te doen
Doe er geen pleister op gaasje op dit kan aan de wond gaan zitten en zorgt ervoor dat de wond vochtig blijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Inplaats van droogdeppen kan je ook droog fohnen trouwens, krijg je het nog beter droog.

Toegevoegd na 7 minuten:
wondvocht is vocht van beschadigde weefsels en restjes van achtergebleven bloedcellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel normaal, wondvocht. Zo houdt je lichaam de wond schoon en voorkomt infecties, het hoort bij de wondgenezing.
Gewoon op laten drogen en er zo min mogelijk aankomen, voor je het weet zit er een mooi korstje op, waar je ook het beste vanaf kan blijven. Een schaafwond verbinden is niet zo'n goed idee, want dan plakt de wond aan de pleister / het verband vast.

Als de wond trouwens vies is kan je het schoonspoelen met lauw water en er evt wat jodium/sterilon op doen, prikt wel :)

Als er pus (dus een soort dikke, wittige/gelige, substantie) uit je wond komt moet je de dokter even bellen want dat wijst op een ontsteking. Maar daar zal zo snel geen sprake van zijn hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je niet stoppen. Dit hoort bij het genezingsproces. Dit vocht heet, weefselvloeistof. Zorgt dat de wond schoon blijft en laat hem goed drogen. Dep het vocht eventueel weg. Ook als je er jeuk aan krijgt, er overheen wrijven, niet krabben!