Met welke studies kan je onderzoek doen naar het immuunsysteem?

Ik dacht zelf:
Geneeskunde
Biomedische wetenschappen
Biologie

Er zullen er vast wel meer zijn, geneeskunde vind ik te breed en te lang duren voordat je echt bij de immunologie aankomt. Verder vond ik op internet ook 'biomedische wiskunde' en 'gezondheidswetenschappen'. Zullen deze 2 immunologische problemen kunnen onderzoeken? En welke nog meer?

Toegevoegd na 38 minuten:
Note: in Nederland

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat de studie geneeskunde niet eens een echte opleiding biedt tot immunoloog. Je wordt dan eerst arts en specialiseer je daarna als immunoloog. Dat is een lange weg. Je kunt ook biologie studeren in de richting medische biologie (dat heb ik zelf gedaan) of gezondheidswetenschappen. Die laatste wordt o.a. in Maastricht gegeven.

Als bioloog wordt je opgeleid tot wetenschapper. Dan zul je vooral leren om onderzoek te doen naar de werking en het toetsen van theoretische concepten.

Vanuit de medische hoek zal je vooral de diagnostische insteek hebben om materiaal van patiënten te onderzoeken om na te gaan wat hen mankeert. Dat is een ander soort onderzoek dan zuiver wetenschappelijk onderzoek. Bij diagnostisch onderzoek zijn vooral laboratoriumassistenten betrokken (MBO of HBO opleiding met specialisatie immunologie). Zo'n afdeling wordt vaak geleid door een medicus of immunoloog.

Je kunt dus alle kanten op.

Toegevoegd na 36 minuten:
NB. In "mijn" tijd was er een numerus fixus voor geneeskunde. Ik zie dat die er dit jaar ook was voor biomedische wetenschappen (aan de Radboud Universiteit). Dan komt het vaak voor dat studenten als tweede keus voor Biologie/Medische biologie kiezen. Vaak met verkeerde verwachtingen.

Kort door de boch onderzoekt de bioloog de gezonde organismen (of mechanismen achter biologische processen) en de arts de zieke (om deze beter te kunnen maken) ;o)

Je kunt uiteindelijk wel hetzelfde soort onderzoek doen, maar de insteek is anders. Ik heb bijvoorbeeld in het eerste jaar ook gewoon scheikunde gehad , planten moeten determineren (biologische basiskennis) en veldwerk gedaan. Vanuit de medische wetenschappen zal er ook in het eerste jaar ook meer nadruk liggen op medische vakken. Die opleiding is dus specifieker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat dacht je van Medische Immunologie aan het Erasmus?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mensen die aan de opleiding tot Medisch Immunoloog willen beginnen moeten erkend zijn als SMBWO Immunoloog. " Hiervoor moet je al een studie hebben gedaan, en de master hebben afgesloten. Het is dus niet een studie op zich, maar een traject.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat is een lang traject. Eers bijvoorbeeld Geneeskunde. Dan een postdoctorale opleiding tot SMBWO immunoloog en dán de door jou aangeraden opleiding.
Ik heb het voor je opgezocht, het lijkt mij een hele interessante studie.
Ik heb hem zelfs in mijn favorieten gezet om later nog eens na te lezen..
Een uitgebreider antwoord kan ik je helaas niet geven.
Succes er mee
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.VAKBES&n=25920&ct=25295&e=66202&detail=ILBIOC02A21031