hoe komt het dat ik snachts altijd zeet en niet overdag, zoals ik het snachts ook warmer heb als overdag.

overdag heb ik het meestal koud, maar snachts dan heb ik het warm, en zweet ik veel hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Nachtzweten kan nogal wat oorzaken hebben: alcoholgebruik, onrustig dromen, gebrek aan ventilatie, hormonen in de puberteit of de overgang, medicijngebruik, tuberculose, HIV of een andere infectieziekte, diabetes, sterk gekruid eten en een te warm, onvoldoende ventilerend bed. Niet alleen de deklaag is daarbij van belang maar ook je matras, die het vocht goed moet verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Probeer zonder je pyjam te slapen en niet de dekens over je hoofd doen ( dat doen sommige mensen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan natuurlijk aan van alles liggen, in de eerste plaats hoe warm je je kleedt en hoe warm het in je bed is (dekbed, ligt er iemand naast etc).
Ook kunnen hormonen een rol spelen. Bekend is dat vrouwen in de overgang vaak 's nachts zweten, maar je hoort het ook wel van jongere vrouwen die het linken aan hun menstruatie.
Verder zijn er medicijnen die hierop invloed hebben (bijv. antidepressiva).
En er zullen vast nog meer dingen te bedenken zijn... ik ken je situatie niet om te kunnen beoordelen wat het in jouw geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naargelang je leeftijd kan dat andere oorzaken hebben.

De meest gekende redenen zijn: een warme omgeving en beddengoed, warm weer, een zware fysieke inspanning voor het slapengaan, gevoeligheid voor warme lichaamstemperatuur en zweten, stress en angst...

Daarnaast is zweten tijdens de slaap ook één van de lichamelijke reacties op hormonale schommelingen tijdens de adolescentie en de menopauze. Als deze hormonale verandering eenmaal voorbij is, stopt ook het zweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet je leeftijd niet maar meestal gebeurt dat als je in de overgang bent.

Opvliegers zijn plotselinge, korte, hevige warmteaanvallen. Je gezicht, hals en/of borst worden rood en je kunt opeens heftig gaan transpireren. 's nachts kun je een zweetaanval krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word soms badend in het zweet wakker omdat ik heel erg nodig naar de wc moet, maar niet wakker word. In mijn droom komen op dat moment ook altijd wc's voor waar ik echt niet heen wil... Het duurde even voordat ik de link tussen droom en waarheid legde, maar het klopt zeker.