Waarom weet bijna niemand wat ergotherapie is?

Terwijl ergotherapeuten op heel veel plekken werkzaam zijn.
En hoe kan het dat bijv. fysiotherapie wel bekend is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Een ergotherapeut is een specialist die door een arbodienst, huisarts of fysiotherapeut wordt ingeschakeld. Die beroepsgroepen weten wel degelijk wat een ergotherapeut is en welke er in de regio actief zijn.

Zou je willen dat deze beroepsgroep bekender wordt dan? Omdat je tegenwoordig zonder verwijzing van de huisarts naar de fysiotherapeut kan stappen (en ik neem aan ook naar een ergotherapeur) ligt het aan hen om meer bekendheid te geven. Als een ergotherapeutische praktijk geen reclame maakt, weet je ook niet dat deze er is en welke diensten hij/zij aanbiedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ergotherapie heeft toch te maken met je houding op de werkvloer. En je greep op materialen, zodat je het goep kan vast houden, zonder onnodig veel kracht te hoeven zetten. Waardoor je fijne motariek aan verbetering onderhevig is. Of maak ik de compacte omschrijving nu wat te complex...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correct, maar ook om een goede werkhouding te krijgen waarbij je minder spaning (spier) opbouwt.
Na een herseninfarct ben ik o.a. het gevoel in mijn rechterhand kwijtgeraakt. In eerste instantie is er met ergotherapie geprobeerd middels oefeningen om dat gevoel nog enigszins terug te laten keren. Als bijna niemand weet wat ergotherapie is, zoals jij suggereert, is dat voor diegene alleen maar goed. Ik weet het dus wel en helaas heb je d'r niet altijd baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vervelend voor je.
Als je het niet nodig hebt (ook niet in de toekomst) is het niet erg als je niet weet wat het is.
Er zijn helaas ook mensen die wel met ET geholpen zouden zijn die niet weten dat het bestaat of wat het is en dan lopen zij de kans op herstel, een betere kwaliteit van leven of de kans op een grotere zelfstandigheid mis.
Het kwalijke is dat er nog verrassend veel (huis)artsen zijn die niet goed weten wat ET is.
In het zorgcentrum waar ik werk hebben we gelukkig ergotherapeuten. Wij roepen vaak hun hulp in om te adviseren over hoe wij een bewoner het beste kunnen helpen. Vaak komen zij een a.d.l.-check doen bij een bewoner en krijgen wij advies hoe deze bewoner te helpen bij de dagelijkse dingen, zoals wassen, aankleden enz. Het is de bedoeling om de bewoners zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren en daar kan een ergotherapeut bij helpen.
Zij weten heel handige hulpmiddelen, zoals aangepast bestek, beker, type rolstoel enz..
Ook adviseert een ergotherapeut over aanpassingen in de woning: hoogte aanrechtblad, tafel of toilet.
De ergotherapeut adviseert ons (verzorgenden) hoe wij, op de voor ons minst belastende manier, kunnen werken, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een tillift.

Ik denk dat weinig mensen weten wat een ergotherapeut is, omdat de ergotherapeut incidenteel hulp biedt.