Waarom hoor ik mijn eigen gesnurk niet?

Als ik ooit thuis kom van mijn werk en op de bank ga liggen slaap ik heel licht, ik hoor een hoop geluiden zoals passerende auto's, mijn vriendin in de keuken etc.

Maar mijn eigen gesnurk heb ik nooit gehoord.
Terwijl ik wel degelijk snurk.

Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Interessante vraag. De ene keer hoor ik mezelf niet snurken, maar wordt me verteld dat ik wel degelijk een heel bos heb omgezaagd. De andere keer wordt ik wakker van mijn eigen gesnurk en ben ik me er even heel bewust van. Meestal lig ik dan op mijn rug en ben ik heel erg moe.

Ik heb hier nog een interessante theorie op gevonden op internet:

"Gewenning en menselijk instinct spelen een grote rol. Er bereiken ons voortdurend prikkels in de vorm van een veelheid aan informatie. Daarbij selecteer je automatisch, anders loopt de harde schijf vol. Dus hoor je na enige tijd het tikken van de klok niet meer, of de overvliegende vliegtuigen. Je weet immers dat die geluiden geen gevaar meer betekenen." Je bent dus eigenlijk gewend aan je eigen 'herrie'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je positieve reactie BerkiE.

Andere antwoorden (4)

Je bent volledig gewend aan dit geluid, dus je wekt er jezelf niet mee.
Maar prijs je zelf gelukkig, heel veel mensen snurken zichzelf wakker.
14 jaar geleden
Je slaapt dan toch niet erg licht denk ik, ik hoor mezelf wel degelijk en schrik dan weer wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt meestal wakker van mijn eigen gesnurk. Behalve als ik in diepe slaap ben, dan krijg ik een trap van mijn wederhelft. Dat doe ik ook wanneer hij snurkt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snurker is gewend aan zijn eigen herrie, zoals elders al heel goed is uitgelegd.

Ik ken dat uit eigen ervaring: bij ons thuis hing een luid tikkende staartklok. Ik hoorde die klok echt niet tikken. Soms wel hoor, maar soms kon ik die klok gewoon niet horen, al deed ik mijn best, al keek ik ernaar zodat ik wist wanneer de tikken er zouden moeten zijn (namelijk als de slinger links of rechts was aangekomen en daar omkeerde). De filtering was, door jarenlange training, vrijwel perfect geworden.

Bezoekers hoorden de klok wel. Voor hen was het getik overduidelijk aanwezig, urenlang.

Bij snurken kan daarnaast nog gebeuren dat je slaapt. Dus jij denkt wel dat je licht slaapt en alles hoort, maar dat is alleen gedurende die paar minuten dat je inderdaad licht slaapt, en dat je nog niet snurkt. Daarna val je in een diepere slaap, snurk je - maar dat hoor je niet omdat je dan diep slaapt.

Vlak voor het ontwaken slaap je weer even licht, hoor je alle geluiden, maar snurk je niet meer.

In je herinnering zitten alleen de stukken waar je licht slaapt. De diepe slaap, waartijdens je snurkt, zit niet in je herinnering.