Wat mag een arts-assistent doen?

Na 4 jaar onderzoeken wist mijn arts het niet meer en ben ik doorverwezen door hem voor een second opinion. Nu kom ik onder behandeling van een arts-assistent. Wat mag zo iemand doen? Ik zie echt iemand voor me die alleen wat routinewerk doet, zoals bloeddruk opnemen en een vragenlijst invullen om dat bij de 'echte' arts uit handen te nemen.

Of mag een arts-assistent ook onderzoeken en opnames regelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Een arts-assistent is een afgestudeerd arts, in opleiding tot specialist. Op de Intensive Care heeft de arts-assistent tot taak er steeds voor te zorgen dat de gezondheid en het welzijn van de patiënt wordt bevorderd. Als na anamnese en eventuele onderzoeken de diagnose is gesteld, wordt bekeken welke medische behandeling voor de patiënt de beste keus is. De arts-assistent overlegt voortdurend met alle betrokken specialisten en hulpverleners, over de benodigde zorg en behandeling.
De arts-assistent informeert de familieleden over de toestand van de patiënt en eventuele (medische) behandelingen.
De arts-assistent ontvangt leiding van de medisch manager. In de dagelijkse uitvoering van zijn taken krijgt de arts-assistent aanwijzingen van de intensivisten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En per afdelingen:
- Op de polikliniek
Op de polikliniek hebben de arts-assistenten spreekuur. Dit doen zij onder begeleiding van de chirurg.

- Op de operatiekamer
Op de operatiekamer assisteert de arts-assistent de chirurg: hij opereert samen met één van de chirurgen. Het komt ook voor dat een arts-assistent zelfstandig opereert, geautoriseerd door de chirurgen. Dit wil zeggen dat de arts-assistent dit mag doen omdat de ervaren chirurgen hebben erkend dat hij bekwaam is.

- Op de Spoedeisende Hulp
Ook op de afdeling Spoedeisende Hulp werken arts-assistenten. Zij zorgen voor de eerste opvang en behandeling van patiënten die het ziekenhuis binnen worden gebracht.

- Als zaalarts
Daarnaast functioneren arts-assistenten als zaalarts. Dat betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor de medische zorg op de verpleegafdeling. Dagelijks bespreken de zaalartsen en de chirurgen de situaties van de patiënten die op de verpleegafdeling liggen.

- De arts-assistenten lopen ook visite op de verpleegafdeling, samen met de verpleegkundige. Dat doen ze zelfstandig of met één van de chirurgen. De arts-assistenten, de chirurgen en de verpleegkundigen houden samen zicht op de gezondheid van de patienten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een arts assistent die een second opinion moet doen, zal zich moeten laten begeleiden door een opleider, een specialist die een titel heeft en vandaaruit een opleidingsbevoegdheid heeft. Een arts assistent is al arts maar heeft zijn specialistische opleiding nog niet afgerond. Een assistent doet dus echt wel veel meer en kan en weet ook veel meer dan het beeld wat jij in jouw vraag schept. De assistent mag dus diagnoses stellen, opnames regelen, onder begeleiding medische behandelingen uitvoeren dus onderschat ze niet.