hoe kan het dat een mug die een aids patient prikt niet een ander kan besmetten?

waarom krijg je bijvoorbeeld wel malaria ? door muggen en niet aids?

14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dergelijke vraag is al eens gesteld, zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/muggen-aids.9822

Het beste antwoord

Er is geen enkele aanduiding dat muggen of andere insecten enige rol spelen in de verspreiding van aids bij de mens. In Afrika, waar een epidemie van aids heerst en waar zeer veel muggen voorkomen, is tot nog toe geen enkel geval bekend dat in verband kan worden gebracht met insecten.

Toegevoegd na 7 uur:
Dat is niet mogelijk. Als een mug prikt neemt hij een heel klein beetje bloed af. De hoeveelheid is niet genoeg om iemand te kunnen besmetten. Als een mug vervolgens ook nog iemand anders prikt, wordt er geen bloed uitgewisseld. Dit is dus een tweede reden waarom overdracht niet mogelijk is. Bij dieren komen wel virusinfecties voor die op AIDS lijken, maar ze zijn beslist niet hetzelfde en kunnen echt geen AIDS bij mensen veroorzaken.

Het HIV is een virus dat alleen gevaarlijk is voor mensen en in deze vorm ook alleen bij mensen voorkomt. Er bestaan twee vormen: HIV-1 en HIV-2. Uit onderzoek is gebleken dat dieren geen AIDS-besmettingsgevaar vormen. Dus ook voor een steek van een mug hoef je echt niet bang te zijn.
(bron: e-gezondheid.be)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat klopt, maar waarom niet?

Andere antwoorden (1)

Er moet direct bloedcontact zijn. Bij een prik van een mug is dit niet het geval.