Temperatuur koorts?

Wanneer heb je koorts welke temperatuur? Heb je als je koorts heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (7)

Als je boven de 37 graden meet heb je koorts
ronron1212
13 jaar geleden
Kan wat verschillen van persoon tot persoon maar normaal toch boven 37,5°

Toegevoegd na 2 minuten:
De normale temperatuur ligt tussen 35,8 en 37,4°C
fremar
13 jaar geleden
Als je boven 37 zit heb je verhoging. Van koorts spreken we 38.5 en hoger.

Toegevoegd na 1 dag:
Oh, exxuus, de ,5 vergeten. Vanaf 37,5 is verhoging. Anders zouden we wel met heel veel met verhoging rond lopen. Erg heet allemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord klopt niet, 37.3 is absoluut geen verhoging.
Bij bepalen of iemans koorts heeft, moet ook gelet worden op de manier waarop dit gemeten is: onder de oksel meten geeft een waarde die wat lager is dan de eigenlijke temperatuur van de persoon. Ook onder de tong meten geeft een iets lagere waarde. Het meten van de temperatuur via het oor geeft, mits goed uitgevoerd, een temperatuur die goed overeenkomt met iemands 'kerntemperatuur'. Datzelfde geldt voor het rectaal meten van de temperatuur.
Zelf werk ik in de zorg en daar letten we er ook op welke medicatie iemand slikt als we de temperatuur meten. Iets simpels als een paracetamol doet namelijk iemands temperatuur dalen.
Wij spreken overigens vanaf 38 graden van koorts (rekening houdend met de hierboven genoemde 'correcties').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder koorts verstaan we een stijging van de lichaamstemperatuur boven de 38 graden Celsius. Normaal is de lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Bij een temperatuur tussen de 37,5 en 38 graden Celsius spreken we van verhoging.

Koorts wordt ook hyperthermie of pyrexie genoemd, zeer hoge koorts (boven 42 graden Celsius) hyperpyrexie. Let wel dat koorts geen ziekte is maar een verschijnsel en dat het de natuurlijke reactie is van het lichaam op een onderliggende infectie of ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf 38 °C spreek je van koorts. Tussen 37,5 en 38 °C is verhoging of subfebriele temperatuur.

De normale gemiddelde lichaamstemperatuur is 37 °C en kan variëren van 35,5 à 36 °C vroeg in de morgen (03-05 uur) tot 37,5 °C laat op de middag (15-17 uur).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.5 tot 38 is verhoging alles daarboven is koorts... boven 40 wordt het linker voor een volwassnee en moet je echt je arts waarschuwen. Boven 39 zeker binnenblijven zoveel mogelijk of heel goed aankleden...